1997:506

av Anders Jarlert
om fler kyrkoårsanknutna gudstjänster i radio och TV

I motioner till ombudsmötet 1991 och 1994 aktualiserades behovet av söndagliga gudstjänster i TV. 1991 biföll ombudsmötet motionen, medan mötet 1994 ifrågasatte den av motionären föreslagna vägen – en officiell hemställan. Sedan dess har de TV-sända gudstjänsterna, som ännu inte blivit söndagliga, fått en allt svagare prägel av kyrkoårets skiftningar.

Såväl för Svenska kyrkan som – i tilltagande utsträckning – för andra samfund, är kyrkoårets växlingar av mycket stor betydelse. Vi vill gärna tro att kyrkoåret är en värdefull gåva att förvalta, som ger struktur och perspektiv på både gudstjänst, tro och vardagsliv. Kyrkoåret tillhör också det svenska samhällets kulturarv, det präglar almanackan, och reglerar fritiden för den vardagsarbetande befolkningen. Till kunskapen om detta kulturarv hör också en elementär kännedom om högtidsdagarnas namn och firningsämne.

Emellertid kan man med växande oro iaktta hur de TV-sända gudstjänsterna blivit allt mindre kyrkoårsanknutna. Det förefaller som om en breddning av gudstjänstformerna automatiskt har fört med sig en svagare kyrkoårsprägel. Men såväl enkla och intima gudstjänster som stora evenemang kan med god vilja och planering ges tydlig kyrkoårsprägel. Ännu allvarligare blir det när varken TV eller radio sänder någon gudstjänst på en av kyrkoårets största helgdagar. Så var i år fallet på Kristi Himmelsfärds dag.

Med stöd av ovanstående hemställer jag

att ombudsmötet begär att Stiftelsestyrelsen på lämpligt sätt hos Sveriges Television och Sveriges Radio begär en tydligare kyrkoårsprofilering i gudstjänstutbudet.

Göteborg den 14 juni 1997

Anders Jarlert