Motion till ombudsmötet

1997:504

av Lennart Raswill
om samverkan mellan profilutbildningarna

Sedan ett antal år förekommer några olika former av samverkan mellan kyrkans olika profilutbildningar. Bland annat träffas man till s.k. samverkansdagar en gång per år. Under dessa två till tre dagar ska de studerande träffas, diskutera, umgås och lära känna varandra. Tanken bakom är att förståelsen mellan de olika yrkesgrupperna ska bli större och att det därmed ska bli lättare att samarbeta när de börjar arbeta ute i församlingarna. Intrycken från dessa samverkansdagar har varit mycket blandade. Bland annat har tiden för diskussion varit högst begränsad. Förståelsen för varandras yrken har inte ökat i någon nämnvärd omfattning.

Ett annat problem vid genomförandet av samverkansdagar och andra gemensamma aktiviteter har varit det ekonomiska. I tider med pressade budgetar måste vissa kostnader prioriteras bort. Eftersom det är skolorna själva som ska finansiera de studerandes resor och uppehälle, kan kostnaderna för dessa bli ganska höga. Under det senaste året har, vid något tillfälle, en skola uteblivit från samverkan på grund av ekonomiska skäl. Med en sådan ordning förfelas idén med samverkan.

En annan del av samverkan är den samverkanspraktik som genomförs varje höst. Under tre veckor praktiserar studerande från de olika utbildningarna tillsammans ute i församlingarna. Kritiken mot denna praktik har också varit ganska negativ. En del av kritiken är att man kommit olika långt i sina respektive utbildningar vilket ger skilda förutsättningar samt att man genomfört olika antal praktikmånader tidigare i utbildningen.

Med anledning av ovanstående föreslår jag att ombudsmötet hos stiftelsens styrelse begär

1. att resurser från utbildningsnämnden tillförs de olika skolorna så att samverkan kan stimuleras

2. att en översyn och utvärdering av samverkan genomförs.

Fisksjölandet i maj 1997

Lennart Raswill