1997:502

av Börje Finnstedt
om arbetslöshetens etik

Om det är så att Arbetslösheten har kommit för att stanna och kanske också öka. Vad har Svenska kyrkan för beredskap?

I vårt land värderas människor ofta efter deras prestation. Vad händer om alltfler människor blir utan arbete och kommer att uppleva sig som hade de inget värde.

Inom tillverkningsindustrin får vi allt effektivare robotar som ersätter mänsklig arbetskraft.

Industrier som tidigare krävde många anställda automatiserar i snabb takt. Produktionen ökar medan arbetstillfällen försvinner.

Politikerna tror sig kunna minska arbetslösheten, men vad finns det för beredskap i Sverige om det blir tvärtom.

Det kommer att behövas ett helt nytt sätt att tänka på arbetet. Det kommer att bli viktigt att kyrkan predikar budskapet att människans värde inte skall kopplas till arbetet. Vad skall ge människan värde i stället för arbetet?

Dessa frågor kommer att bli synnerligen viktiga. Det gäller att kyrkan tar itu med dessa stora frågor nu. Det bör finnas en beredskap så att vi inte står handfallna om massor med människor kommer att sakna ett arbete i framtiden.

Mot bakgrund av det ovan framförda hemställs

att ombudsmötet hos Stiftelsestyrelsen begär att en utredning tillsätts med uppgift att finna en ny etik vad gäller människans värde.

Anderstorp den 9 juni 1997

Börje Finnstedt