1997:501

av Per-Olof Fristorp
om helhetssyn och integration i kyrkans arbete

Utan diakoni är kyrkan död. Tjänandet, diakonin, är en livsnerv i kyrkans verksamhet. Traditionellt delas ofta den kyrkliga verksamheten upp i gudstjänst och diakoni. Uppfattningen blir lätt att gudstjänsten och diakonin betraktas som två olika verksamhetsområden som avgränsas från varandra.

Gudstjänsten, med ett varierat gudstjänstutbud, är kraftkällan, drivkraften och inspirationen. Diakonin är utflödet, det kristna budskapet i praktisk handling.

Min uppfattning är att det krävs en helhetssyn och integration. Det är viktigt att kyrkoråd och arbetslag har en samsyn på gudstjänst och diakoni hur arbetet ska utföras. Samverkan mellan förtroendevalda och anställda måste utvecklas enligt den dubbla ansvarslinjen. Demokrati är en grundförutsättning i denna samverkan.

Den stora linjen i kyrkans verksamhet är utåtriktningen till människorna i vardagen. Diakonin ska förutsättningslöst hjälpa, stödja och ge trygghet. Den ska vara lyssnande. Först när en vänskapsrelation har kommit till stånd är vi beredda att gå djupare i livsfrågorna.

Kyrkan måste också vara öppen för samverkan med samhällets vårdorgan exempelvis sjukvård och socialtjänst. En sådan samverkan bör leda till att nå människor i stort behov av hjälp och stöd. Samhället har enligt lagstiftningen den lekamliga vården. Kyrkans uppgift är givetvis den andliga. Det är viktigt att var och en känner sitt ansvarsområde. Såväl socialtjänst som sjukvårdslagen ser positivt på denna samverkan. Församlingsnämnden har arbetat fram många goda idéer i det diakonala arbetet. En viktig resurs i kyrkans arbete är de frivilliga medarbetarna. Det finns inte resurser att anställa så många som behövs för att tillnärmelsevis täcka det stora behov av hjälp och stöd som finns bland människorna. Varje församling bör försöka bilda grupper av medarbetare som är beredda att gå ut och vara medmänniskor. Kyrkans anställda får bland annat uppgiften att vara organisatörer, samordnare och rådgivare.

Först när kyrkan söker sig till människorna kan vi tala om en öppen folkkyrka som är till för alla. Se psalm 820:1.

Jag yrkar

att ombudsmötet hos Stiftelsestyrelsen begär att församlingsnämnden får i uppdrag att arbeta vidare med motionens innehåll.

Växjö 1997

Per-Olof Fristorp