Organisationsutskottets betänkande

1997:504

Ökade insatser avseende Svenska kyrkans konfirmandarbete

Till organisationsutskottet har hänvisats OMot 1997:523 av Eskil Jinnegård, vari hemställs

att ombudsmötet som sin mening ger Stiftelsestyrelsen tillkänna vad i motionen anförts om ökade insatser för Svenska kyrkans konfirmandarbete.

I motionen framhålls vikten av att få fler ungdomar att konfirmeras och att allsidig information riktas till ungdomarna, bl a i skolorna.

Yttrande har inhämtats från församlingsutskottet, bilaga 1, vari de riktade åtgärder beskrivs som görs på riksnivå. På lokalplanet görs en mångfald aktiviteter från församlingarna mot målgruppen.

Utskottet anser att motionen genom församlingsutskottets yttrande är besvarad.

Utskottet hemställer att ombudsmötet avslår OMot 1997:523.

På organisationsutskottets vägnar

Birgitta Johansson

Björn Ryman

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Inger Krantz, Lars Starkerud, Birgitta Björner, Iréne Pierazzi, Börje Henriksson, Berit Möllebäck, Bengt Englund, Sten Johansson, Margareta Holmberg, Gudrun Larsén, Kjell Söderberg, Birgitta Reimer, Jan Anders Jansson och Runar Patriksson.

Biskop Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar

Församlingsutskottets yttrande

1997:503y

med anledning av motion om ökade insatser avseende
Svenska kyrkans konfirmandarbete

Till organisationsutskottet

Utskottet har beretts tillfälle att yttra sig över OMot 1997:523 om ökade insatser avseende Svenska kyrkans konfirmandarbete.

Få områden inom kyrkan är så välplanerade som konfirmandarbetet. Samverkan fungerar väl mellan de tre kyrkliga nivåerna, församling, stift och nationell nivå. De riktlinjer som fastställdes för konfirmandarbetet år 1994 har gett stift och församlingar stora möjligheter att ytterligare utveckla arbetet med ungdomar. För att bidraga till det arbetet har Församlingsnämnden arbetat med spridning och förankring av riktlinjerna bl.a. genom kontinuerlig utbildning.

Utskottet konstaterar att mycket redan gjorts och görs för att stärka Svenska kyrkans konfirmandarbete. Exempelvis utger Församlingsnämnden kontinuerligt konfirmandrekryteringsmaterialet Confirmare och tidskriften Aktuellt för konfirmandarbetet. Vidare är Församlingsnämnden och stiftsansvariga för konfirmandarbetet delaktiga i ett projekt som Kyrkokansliets avdelning för forskning driver. I projektet undersöker man hur det är att vara konfirmand respektive konfirmandledare, samt vad som påverkar valet att bli konfirmand. En projektrapport skall presenteras i slutet av år 1997. Ytterligare ett projekt som utskottet vill peka på är Idealitetsprojektet, som behandlar bl.a. konfirmandledarnas attityder, även det bedrivs av avdelningen för forskning.

Utskottet vill påtala vikten av att man i församlingen har ett samarbete med skolan.

Genom att samverka med skolan har församlingen större möjlighet att nå ut till ungdomar med erbjudande om att deltaga i konfirmationsarbetet.

Utskottet anser att de resurser som läggs ned på nationell nivå för att stärka konfirmandarbetet bland ungdomar är tillräckligt omfattande.

Sigtuna den 21 augusti 1997

På församlingsutskottets vägnar

Margareta Carlenius

Marie Schött

Närvarande: Margareta Carlenius, ordförande, Björn-Eric Carlsson, Marianne Upmark, Håkan Engström, Gunnar Prytz, Per-Olof Fristorp, Berit Bergman, Stig-Göran Fransson, Gunnar Sehlberg, Astrid Andersson, Stig Carlsson, Lennart Åslid, Kerstin Kedvall, Tomas Forsner, Ann Larsson.

Biskop Lars Eckerdal har deltagit i utskottets överläggningar.