Kulturutskottets betänkande
1997:505
TV-kanal
Till utskottet har hänvisats OMot 1997:520 av Roland Johansson om TV-kanal. I motionen hemställs
att ombudsmötet beslutar begära att Stiftelsestyrelsen låter utreda möjligheterna för Svenska kyrkan att vara med och erbjuda program i en egen eller samverkande TV-kanal.
Motionen
Motionären pekar på kyrkans uppdrag att på olika sätt bl.a. påverka samhället i en positiv riktning, men att kyrkans roll i samhällsutvecklingen och förvaltandet av skapelsen skulle kunna vara mycket större. Kyrkan borde höras mer, särskilt som kyrkan fortfarande har stort förtroende hos stora delar av svenska folket. Fostran och utbildning är grunden för dagens värderingar, men även massmedia påverkar. Dagens TV-utbud är mycket stort med mottagningsmöjligheter dygnet runt. Motionären tror att många annonsörer och sponsorer i Sverige är beredda att satsa på en kanal med ett utbud baserat på etiska värderingar i stil med dem som kyrkan står för. Motionären tror också att kyrkan har tillräckligt många bra författare och producenter som kan göra programmen.
Bakgrund
TV-huset AB i Jönköping
Verbums köp av TV-huset AB i Jönköping innebär att Svenska kyrkan numera har tillgång till egen professionell produktionskapacitet för TV och film. Bakom förvärvet finns bl.a. ett beslut i ombudsmötet för några år sedan. Förhoppningen har varit att företaget skall kunna producera program kring religion och livsfrågor, som TV-företag vill köpa och sända. Verksamheten är dock ännu i sin linda. TV-huset har under 1996 bland annat arbetat med produktion för projektet Tidernas kyrka och programserien En konstpaus i kyrkan, som sändes i TV2 under våren 1997.
TV-Inter
Pingströrelsen och Dagenhuset har länge arbetat med TV-program, som producerats för försäljning till olika TV-företag. Denna verksamhet har varit beroende av stora stödinsatser från rörelsens rådgivare. TV-företagen är sällan villiga att betala vad produktionen verkligen kostar. De kommersiella företagen är över huvud taget sällan intresserade.
Tittarsiffror
TV-annonsörerna är intresserade av tittarsiffror, inte kvalitetsnivåer, det är en återkommande bedömning från olika diskussioner i medieprogram och medietidningar. Detta hindrar dock inte att även andra än motionären haft visioner om startande av seriösa, reklamfinansierade, TV-kanaler.
Seriös TV-kanal, exempel
I Svenska kyrkans mediespegel har notismässigt rapporterats om bl.a. den nya seriösa TV-kanalen TV8, som snart skall börja sända program via satellit och kabel. Det lär ha tagit initiativtagaren och TV8-chefen mer än ett år att hitta en villig huvudfinansiär för TV-kanalen, som främst skall sända ekonominyheter och dokumentärer. Den som till sist ställde upp var investmentbolaget Ratos, som har ett fack för högriskpapper i sin aktieportfölj. Startpengen som skall räcka under ett år är 150 miljoner kr. På sikt räknar man med att kanalen finansieras till 70 procent av reklam och till 30 procent av kabelföretag, som velat komplettera sina utbud. TV8 kommer att sända cirka sju timmar per dag, varav en timme ekonominyheter, en timme program för ungdom om ekonomi, arbetsmarknad m.m. samt fem timmar dokumentärer (om natur, äventyr, kultur, matlagning m.m.). TV8 lär ha köpt dokumentärer för 20 milj kr som skall räcka första året det rör sig mest om program som sänts förut av andra TV-företag i andra länder. Ett normalt inköpspris för sådana program håller sig kring 1 000 kronor per minut. Av cirka 30-talet anställda arbetar sju på redaktionen. Ägarna hoppas att den nya kanalen skall gå med vinst men knappast förrän efter fyra-fem år, om man håller ut så länge. Företaget lämnar naturligtvis nu ingen uppgift på var smärtgränsen för förluster går. TV8 har inget sagt om sina mål när det gäller tittarfrekvens. Men om de tre stora kanalerna (SVT1, SVT2 och TV4) har runt en halv miljon tittare i snitt, så lär TV8 vara nöjda om man når en bråkdel av detta men då handlar det om kvalificerade tittare som är intressanta för en speciell typ av annonsörer.
Svenska kyrkan startar egen TV-kanal?
Man kan reflektera över vilka konsekvenser det skulle få om Svenska kyrkan startar en egen TV-kanal. Inte minst intressant vore då reflektioner över andra TV-kanalers reaktion. Skulle andra reklamkanaler inspireras att börja sända religionsprogram? Skulle Sveriges Television inspireras till ytterligare insatser för att nå kristna tittare? Eller skulle Sveriges Television ta den kyrkliga kanalen som intäkt för att man kan ta lättare än tidigare på sin public service-uppgift att sända gudstjänster? Om Svenska kyrkan startar en egen TV-kanal för program om bl.a. livsåskådning skall man givetvis inte utesluta att det finns organisationer som vill stimulera, stötta och rentav samverka i en sådan utveckling.
Samverkande TV-kanal
Förslaget enligt motionen, som innebär att Svenska kyrkan är med och erbjuder program i en samverkande TV-kanal, medför ett mindre ekonomiskt åtagande än alternativet att starta egen TV-kanal, eftersom man för varje tillfälle köper tekniken, d.v.s. både studiotid och kunskap.
Erfarenheter från några stift är att public service-kanalerna ännu ej riktigt har upptäckt vad Svenska kyrkan har att erbjuda, och att samarbete med t.ex. SVTs kanaler endast sker sporadiskt. Från en del stiftshåll noteras tveksamhet inför förslaget om att Svenska kyrkan startar en egen TV-kanal. Däremot förordas egen produktion för försäljning till och sändning i befintliga kanaler. I det sammanhanget är hög produktkvalitet ett oeftergivligt krav. TV-Inter har egen produktion och deras gospel-program har sänts i bl.a. SVT.
Digital television
Utvecklingen för digital television kommer också att bli intressant en tekniknyhet som om några år ger utrymme för många fler radio- och TV-kanaler och som kan komma dagens förutsättningar för olika aktörer att totalt förändras. Även Svenska kyrkan kan på så vis komma att ställas inför nya möjligheter.
Svenska kyrkans mediestrategi
I januari 1997 fastställde Centralstyrelsen och Biskopsmötet en mediestrategi för Svenska kyrkan. Strategins målsättning är att Svenska kyrkan skall använda sina egna medier och förhålla sig till andras medier (massmedierna) så att kyrkans mål och verksamhet blir väl kända. Centralstyrelsen och Biskopsmötet diskuterar och enas om en utredning för att skapa ett effektivt inomkyrkligt mediearbete. Som underlag för beslutet skall ligga ett förslag om direktiv framtaget av Svenska Kyrkans Information. Utredningen skall beakta bl.a. synen på Svenska kyrkans användning av radio och TV.
Utskottet
Utskottet delar motionärens uppfattning om att kyrkans roll i samhällsutvecklingen och förvaltandet av skapelsen skulle kunna vara större, att det behövs mer av kyrkans program och budskap i samhällsdebatten. Utskottet instämmer helt i att kyrkan borde höras och synas mer i dessa sammanhang, särskilt som kyrkan alltjämt åtnjuter ett stort förtroende hos stora delar av folket.
Utskottet erinrar om utredningen, på initiativ av Centralstyrelsen och Biskopsmötet, för att skapa ett effektivt inomkyrkligt mediearbete. I väntan på denna utredning anser utskottet att en satsning på egen TV-kanal är ett ekonomiskt vågspel, men också ett föregripande av utredningen. Utskottet vill istället framhålla samverkansmodellen, t.ex. med TV-Inter, där det finns en presumtiv samarbetspartner för programproduktion.
Hemställan
Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet
att ombudsmötet avslår OMot 1997:520.
Sigtuna den 22 augusti 1997
På utskottets vägnar
Anders Reinholdsson
Anita Hamlund
Närvarande: Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Inger Strömberg, Monica Köpsén, Bo Norrgård, Börje Finnstedt, Ethel Florén-Winther, Ragnar Jansson, Inga-Lis Moberg, Iwan Andersson, Margareta Wachtmeister, Christina Molander, Helena Tengstrand och Vivianne Wetterling.
Biskop Karl-Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggningar.
[Innehållsförteckning] [Ombudsmötet] [Betänkanden] |