Kulturutskottets betänkande

1997:504

Vården av den språkliga miljön inom radio och TV

Till utskottet har hänvisats OMot 1997:513 av Sven Håkansson om vården av den språkliga miljön inom radio och TV. I motionen hemställs

att ombudsmötet begär att Stiftelsestyrelsen på lämpligt sätt uppmärksammar ledningen för Sveriges Radio och Television samt övriga radio- och TV-företag på vikten av en förbättrad vård av den språkliga miljön.

Motionen

Motionären ser en tilltagande råhet i språket och påtagliga gränsförskjutningar när det gäller toleransen mot bruket av svordomar, könsord och kränkande uttryck i radio och TV. Motionären anser att radio och TV bör tillämpa strikta regler när det gäller sådana uttryck, eftersom radio och TV har en starkt mönsterbildande effekt.

I avtalet med staten (SR§19/SVT§17) säges att: "SR/SVT skall se till att språkvårdsfrågor beaktas i programverksamheten". Paragrafen innebär att företagen har ett ansvar för att vårdat språk talas i radio och TV. I kommentaren till paragrafen, som handlar om mediets särskilda genomslagskraft, heter det i radions programregler: "Vidare bör en viss försiktighet iakttas när det gäller inslag som innehåller sexuella skildringar och i någon mån svordomar".

Inom Sveriges Radio finns en språkvårdande enhet. Den har bl.a. utformat förslag till ett principuttalande när det gäller svordomar och andra s.k. fula ord i radio och TV. I uttalandet skrivs bl.a.: "Vår ståndpunkt är att alla som kan uppfattas som företrädare för SR/SVT bör visa särskild medvetenhet vid bruk av svordomar i programmen". Den språkvårdande enheten rekommenderar därför återhållsamhet i användningen av svordomar och fult språk.

Lyssnar- och tittarposten har under alla tider innehållit brev, där organisationer och enskilda reagerar mot svordomar. Svenska kyrkans informationsavdelning har av ledningen för Sveriges Radio och Television gjorts uppmärksam på att den är mycket lyhörd för enskilda lyssnares och tittares synpunkter.

Vid 1992 års ombudsmöte behandlades en motion (OMot 1992:523) om åtgärder mot bruket av svordomar. Motionärerna begärde då att Stiftelsesstyrelsen på lämpligt sätt skulle verka för en kamp för vårt svenska språk i enlighet med motionens syfte.

I sitt betänkande (OK 1992:507) instämde kulturutskottet i motionärernas avståndstagande från svordomar och kraftuttryck. Utskottet framhöll att ett nyanserat språk är betydelsefullt i alla sammanhang, inte minst för barnens och deras språkutvecklings skull. Utskottet framhöll vidare att opinionsbildare och företrädare för utbildningssamhället borde värna om språkets variation och rikedom. Svenska kyrkan har därvidlag en viktig position och ett betydande ansvar. Slutligen uttalade utskottet sitt stöd för dem som genom eget föredöme och aktiv påverkan värnar om ett varierat, rikt och vårdat språk. Genom att sträva efter ett sådant språkbruk kan man förhoppningsvis uppnå ett mjukare och mer vitaliserat umgänges- och arbetsklimat. Utskottet föreslog att ombudsmötet förklarar motionen besvarad med vad som anförts, och ombudsmötet beslöt enligt utskottets förslag.

Utskottet instämmer i motionärens avståndstagande från svordomar och kraftuttryck, samt konstaterar att, sedan förra motionstillfället 1992, språkbruket inom radio och TV har förvärrats genom ett både kränkande och förråande ordval. Utskottet menar också att det är Svenska kyrkans skyldighet att medverka till en god språklig miljö – för alla!

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

att ombudsmötet med bifall till OMot 1997:513 begär att Stiftelsestyrelsen på lämpligt sätt uppmärksammar ledningen för Sveriges Radio och Television samt övriga radio- och TV-företag på vikten av en förbättrad vård av den språkliga miljön.

Sigtuna den 22 augusti 1997

På utskottets vägnar

Anders Reinholdsson

Anita Hamlund

Närvarande: Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Inger Strömberg, Monica Köpsén, Bo Norrgård, Börje Finnstedt, Ethel Florén-Winther, Ragnar Jansson, Inga-Lis Moberg, Iwan Andersson, Margareta Wachtmeister, Christina Molander, Helena Tengstrand och Vivianne Wetterling.

Biskop Karl-Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggningar.