Kulturutskottets betänkande

1997:503

Information om begravningsväsendet för nyinflyttade
i Sverige

Till utskottet har hänvisats OMot 1997:509 av Nils Svensson och Birgitta Johansson om information om begravningsväsendet för nyinflyttade i Sverige. I motionen hemställs

att ombudsmötet hos Stiftelsestyrelsen begär att Församlingsnämnden skall vidtaga åtgärder i motionens anda.

Motionen

Motionärerna efterlyser sådana informationsinsatser att varje person/familj vid inflyttning får kunskap om vad som gäller i samband med dödsfall och begravning i Sverige. Motionärerna pekar på att det är först i samband med ett dödsfall som det uppenbaras att den avlidne inte har varit medlem i någon kyrka eller annat religiöst samfund.

Bakgrund

Församlingsnämnden avser att initiera ett arbete kring begravning. Arbetet är tänkt att motsvara den pastoral kring dopet, som gjordes för publicering för ett par år sedan. Syftet är i första hand pastoralt, men många ytterligare frågor torde komma att aktualiseras. I detta arbete kommer bl.a. Pastoratsförbundet att medverka. Motionen behandlar en aspekt som borde kunna övervägas i samband med detta arbete.

Alla personer som erhåller uppehållstillstånd i Sverige får boken "Sverigeinformation", som ges ut Statens invandrarverk. Boken, som är översatt till 15 språk, innehåller bl.a. ett kapitel om dödsfall och begravningar.

Motion KMot 1993:14 till kyrkomötet 1993 tog upp behovet av kommunikation mellan kyrkan och de myndigheter som handlägger medborgarskapsärenden. Andra kyrkolagsutskottet delade motionärens uppfattning att dessa brister i kommunikationen bör åtgärdas.

I motion KMot 1994:7 behandlades bl.a. frågor om problem som kan uppstå vid flyttning mellan de nordiska länderna. Det förekommer att nordiska medborgare vid inflyttning till Sverige tror sig automatiskt bli tillhöriga Svenska kyrkan om de tillhört kyrkan i det land varifrån de flyttar. Utskottet delade även motionärens uppfattning att det är viktigt att Centralstyrelsen, enligt 18 § religionsfrihetslagen, underrättar pastor om att nordisk medborgare har flyttat in i församlingen för att pastor skall kunna fatta beslut om eventuell kyrkotillhörighet.

Utskottet

Utskottet konstaterar att det finns grupper av nyinflyttade i Sverige som inte nås av den typ av information som Statens Invandrarverk delar ut till personer som erhållit uppehållstillstånd. Utskottet tänker närmast på inflyttningen från Norden och EU. Hur dessa grupper skall informeras är en aspekt som bör beaktas i Församlingsnämndens arbete med en pastoral kring begravning. Utskottet vill också uppmärksamma att detta är en fråga som möjligen bör behandlas på ekumenisk bas.

Hemställan

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

1. att ombudsmötet begär av stiftelsestyrelsen att den vidtar åtgärder i motionens anda;

2. att ombudsmötet avslår OMot 1997:509.

Sigtuna den 22 augusti 1997

På utskottets vägnar

Anders Reinholdsson

Anita Hamlund

Närvarande: Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Inger Strömberg, Monica Köpsén, Bo Norrgård, Börje Finnstedt, Ethel Florén-Winther, Ragnar Jansson, Inga-Lis Moberg, Iwan Andersson, Margareta Wachtmeister, Christina Molander, Helena Tengstrand och Vivianne Wetterling.

Biskop Karl-Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggningar.

[Innehållsförteckning] [Ombudsmötet] [Betänkanden]