Församlingsutskottets betänkande

1997:507

Arbetstidsförkortning i Svenska kyrkan

I detta betänkande behandlas en motion om arbetstidsförkortning i Svenska kyrkan.

I motion 1997:519 av Tomas Forsner hemställs

att ombudsmötet begär att Stiftelsestyrelsen i kontakt med berörda arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer undersöker möjligheten av att pröva olika modeller för arbetstidsförkortning.

Motionen

I motion 519 påtalar motionären den situation som råder i det svenska samhället idag där frågan om sysselsättning och arbetslöshet är aktuell för många människor. Även inom kyrkan sker nedskärningar av antalet anställda och en osäkerhet råder för den som vill utbilda sig för kyrklig tjänst om det kommer att finnas arbete.

Motionären anser att vi inom kyrkan på frivillig väg bör pröva om olika modeller för arbetstidsförkortning på kyrkliga arbetsplatser är en framkomlig väg för att skapa fler arbetstillfällen.

Enligt arbetstidslagen gäller genomsnittligt 40 timmars arbetstid per vecka i Sverige. Det är möjligt för de avtalsbärande parterna, dvs. arbetsgivarorganisationerna och de centrala fackliga organisationerna, att träffa avtal om en kortare arbetstid mot att man avstår från vissa löneökningar.

Inom Svenska kyrkan finns för närvarande flera arbetsgivarorganisationer vilka har olika avtalsområden. På det kyrkokommunala området är det Svenska kyrkans församlings- och pastoratsförbund, för präster som har statligt reglerad tjänst är det Arbetsgivarverket och för SFRVs personal är det Arbetsgivaralliansen.

Inom ramen för det pågående inomkyrkliga utredningsarbetet om Svenska kyrkans organisation finns det två arbetsgrupper som arbetar med frågor som har bäring på detta område: den så kallade nivåutredningen, med uppgift att lägga förslag om arbetet på de tre kyrkliga nivåerna, församling, stift och nationell nivå och den så kallade personalutredningen som skall utreda hur arbetsgivaransvaret skall utformas inom Svenska kyrkan från och med år 2000.

Den fråga som motionären tar upp om att frivilligt inom kyrkan pröva olika modeller för arbetstidsförkortning är utskottet positivt till men konstaterar att detta inte är en fråga för SFRV utan för arbetsmarknadens parter. Det pågående inomkyrkliga utredningsarbetet och de förestående förändringarna av den kyrkliga organisationen på de tre nivåerna samt osäkerheten om hur det framtida arbetsgivaransvaret kommer att se ut gör att det för närvarande inte är lämpligt att pröva olika modeller för arbetstidsförkortning.

Utskottet anser att det skulle vara av värde för arbetsgivarorganisationer och arbetstagarorganisationer inom det kyrkliga området såväl som inom andra sektorer om frågor rörande arbetslivssituationen för människor i dagens svenska samhälle skulle få en mer principiell belysning med teologisk utgångspunkt. Ett sådant arbete skulle utskottet gärna se att Stiftelsestyrelsen initierar framöver.

Utskottet hemställer

beträffande Arbetstidsförkortning i Svenska kyrkan
att ombudsmötet avslår OMot 1997:519

Sigtuna den 22 augusti 1997

På församlingsutskottets vägnar

Margareta Carlenius

Marie Schött

Närvarande: Margareta Carlenius, ordförande, Björn-Eric Carlsson, Marianne Upmark, Håkan Engström, Gunnar Prytz, Per-Olof Fristorp, Berit Bergman, Stig-Göran Fransson, Gunnar Sehlberg, Astrid Andersson, Stig Carlsson, Lennart Åslid, Kerstin Kedvall, Tomas Forsner, Ann Larsson.

Biskop Lars Eckerdal har deltagit i utskottets överläggningar.