Församlingsutskottets betänkande

1997:505

Kyrkans vilja och möjligheter att nå skolungdom

I detta betänkande behandlas en motion om kyrkans vilja och möjligheter att nå skolungdom.

I motion 1997:516 av Britta Olinder hemställs

att ombudsmötet hos Stiftelsestyrelsen begär åtgärder för att uppmuntra och påskynda arbetet med att revidera riktlinjer för Svenska kyrkans skolarbete med beaktande av de frågor och synpunkter som här framkommit.

Motionen

I motion 516 behandlas frågor om kyrkans insatser för att möta svenska ungdomars sökande efter andliga värden och behov av livstolkningskompetens. Motionären anser att kyrkan, i många församlingar, måste förstärka sina insatser avseende skolkyrkoarbetet. En hjälp i det arbetet skulle det vara om det utarbetades mönster och modeller för hur församlingarna kan tillföra kunskap och samverka med skolan.

Motionären pekar också på att en samverkan mellan flera församlingar kan behövas för arbetet med skolungdomar. Vidare betonar motionären vikten av att det bör finnas kompetens inom stiftssamfälligheterna som arbetar med att främja församlingarnas arbete med att nå ungdomar. Motionären begär att arbetet med att revidera riktlinjer för Svenska kyrkans skolarbete påskyndas samt att synpunkter som framförts i motionen beaktas.

En motion avseende skolkyrkofrågor behandlades senast vid 1995 års ombudsmöte (OMot 1995:532). I församlingsutskottets betänkande finns i bakgrunden en redogörelse för hur kyrkan på nationell nivå arbetat med skolkyrkofrågorna (bet. OF 1995:508). Utskottet föreslår i sitt betänkande att SFRVs styrelse, med anledning av OMot 1995:532, skall revidera riktlinjerna för Svenska kyrkans skolkyrkoarbete. Ombudsmötet beslöt i enlighet med utskottets förslag.

Församlingsnämnden har av Stiftelsestyrelsen fått i uppdrag att verkställa beslutet. Nämnden beslöt invänta rapporter från de två projekten Om församlingsinsatser för kunskaper i kristen tro i skolan och Svenska kyrkans verksamhet med barn och unga i åldrarna 0-14 år, innan ett nytt projekt startades. Nämnden beslöt därför senare att igångsätta det nya projektet Revidering av riktlinjer för skolkyrkoarbetet – policyprogram för Svenska kyrkans skolarbete. Projektet skulle genomföras under perioden hösten 1996–våren 1997. Tidplanen som fastställdes för projektet har inte kunnat följas.

Under våren har diskussioner förts med ansvariga för skolkyrkofrågor i olika stift för att finna en bra uppläggning av det fortsatta arbetet. I början av hösten kommer en arbetsgrupp och en referensgrupp att bildas. I grupperna kommer skolkyrkoansvariga i stiften att ingå. Ambitionen är att ett första utkast till nya riktlinjer skall finnas framtagna till nästa års ombudsmöte. Arbetet kommer att bedrivas processinriktat så att olika riktningar inom skolkyrkoarbetet kan få komma fram.

Under det senaste året har det i Ärkestiftets skriftserie utkommit en bok som handlar om skola och kyrka i samverkan, Där människor möts, Kyrka–skola i tiden efter sekulariseringen. Boken är författad av stiftskonsulenterna för kyrka–skola, Börge Ring och Mats Lagergren i Stockholms respektive Uppsala stift. Boken innehåller tankar, idéer, uppslag och erfarenheter. Boken kan vara ett stöd och den kan ge inspiration till den som redan arbetar med skolkyrkoarbete, den kan ge inspiration och konkreta tips till den som skall starta med skolkyrkoarbete och den kan påverka kyrkans beslutsfattare.

Sveriges Kristna Råds arbete med de ekumeniska skolfrågorna

Sveriges Kristna Råd arbetar fortlöpande med frågor som rör skolans område. Förutom en konsulent som arbetar med såväl skol- som högskolefrågor, finns en arbetsgrupp för skolfrågor. I gruppens uppgifter ingår att samordna, stimulera och utveckla det ekumeniska skolkyrkoarbetet. Under år 1996 startade SKR ett tvåårigt skolkyrkoprojekt. Projektets mål är att bygga ett nätverk mellan lokala skolkyrkor, utveckla regionala ekumeniska mötesplatser för Skolkyrkan, utarbeta en utbildningsplan för skolkyrkomedarbetare och främja elevernas delaktighet i Skolkyrkan. Projektgruppen har hittills bl.a. upprättat ett register med över femhundra namn på skolkyrkomedarbetare i landet. Vidare har gruppen arbetat fram en kurskatalog som bl.a. innehåller erbjudanden om kurser som är skräddarsydda för Skolkyrkan, kurser för en blandad målgrupp – skola och kyrka och kurser som tar upp ämnen som är användbara i arbetet på skolan. De utbildningar som erbjuds sker i samarbete med olika samarbetspartners runt om i landet. En viss oro råder för närvarande om det kommer att finnas ekonomiska medel för att bedriva projektet under år 1998.

Utskottet delar motionärens uppfattning att skolkyrkoarbetet är ett viktigt fält i kyrkans arbete. Enligt vad utskottet erfarit finns det redan nu någon på varje stiftskansli som är ansvarig för skolkyrkoarbetet. Utskottet ser positivt på att arbetet med att ta fram riktlinjer för Svenska kyrkans skolarbete är igångsatt men utskottet vill i detta sammanhang även betona vikten av att skolkyrkoarbetet bedrivs inom en ekumenisk ram.

Utskottet konstaterar utifrån vad som framkommit i betänkandet att det motionären begär redan är igångsatt.

Utskottet hemställer

beträffande Kyrkans vilja och möjligheter att nå skolungdom
att ombudsmötet avslår OMot 1997:516

Sigtuna den 22 augusti 1997

På församlingsutskottets vägnar

Margareta Carlenius

Marie Schött

Närvarande: Margareta Carlenius, ordförande, Björn-Eric Carlsson, Marianne Upmark, Håkan Engström, Gunnar Prytz, Per-Olof Fristorp, Berit Bergman, Stig-Göran Fransson, Gunnar Sehlberg, Astrid Andersson, Stig Carlsson, Lennart Åslid, Kerstin Kedvall, Tomas Forsner och Ann Larsson.

Biskop Lars Eckerdal har deltagit i utskottets överläggningar.