Ekumenikutskottets betänkande

1997:501

Konversion som asylskäl

I detta betänkande behandlas en motion om att Sverige bör återgå till tidigare praxis vad gäller asyl för iranska och irakiska konvertiter.

I motion 1997:525 av Britta Olinder hemställs

att ombudsmötet uttalar att regeringen bör återgå till den praxis som tillämpades före januari 1996.

Efter en delegationsresa till aktuella länder tillämpar utlänningsnämnden från januari 1996 en annan praxis vad gäller asyl åt iranier och irakier med shi´a-muslimsk bakgrund och som i Sverige konverterat till kristen tro. Nu nekas dessa asyl och utvisas.

Svenska kyrkan har officiellt och via andra kanaler, i eget namn och genom Sveriges Kristna Råd (SKR) med flera organisationer, centralt och från stiften, sökt påverka och åstadkomma en återgång till tidigare praxis vilken innebar att konversion till kristen tro utgjorde ett asylskäl.

SKR tillskrev regeringen i ärendet i juni 1996, vid överläggning mellan ärkebiskopen och statsrådet Schori i augusti 1996 aktualiserades ärendet, i april 1997 togs frågan upp av Svenska kyrkans representant i regeringens råd för flykting- och invandringsfrågor. Fler tillfällen och kanaler har använts. Genom projektet Svenska kyrkan och islam har ytterligare information samlats.

Bl.a. Svenska Missionsförbundet och Sveriges kristna socialdemokrater har tillskrivit regeringen i frågan.

Rapporter från Iran talar om hundratals fall av förföljelser. Enligt informationer som utskottet tagit del av, är förhållandena i Iran sådana att Utlänningsnämndens nya praxis gör att konvertiter kan drabbas av förföljelse, mordhot och mord samt kan leda till fängelse och dödsstraff. Flera av varandra oberoende källor ger samma information. Sverige är enda land som inte accepterar konversion som asylskäl. Enligt utskottets mening bör därför Sverige omedelbart återgå till tidigare praxis.

I den allmänna debatten förekommer stundtals misstanken att personer konverterar endast för att få ett asylskäl. Även om sådant vid något enstaka tillfälle har förekommit – konkreta indicier på något fall är dock utskottet obekant – är det utskottets bedömning att ingen präst eller pastor skulle döpa någon med detta som enda och övervägande skäl.

Ekumenikutskottet hemställer

1. att ombudsmötet med anledning av OMot 1997:525 uttalar att Sverige bör återgå till den praxis som tillämpades före januari 1996 beträffande asylsökande av muslimsk bakgrund som konverterat till kristen tro

2. att ombudsmötet uppdrar åt styrelsen att tillställa riksdagen, regeringen och utlänningsnämnden detta uttalande.

Sigtuna den 21 augusti 1997

På ekumenikutskottets vägnar

Eskil Jinnegård

Håkan E Wilhelmsson

Närvarande: Eskil Jinnegård, ordförande, Margarethe Isberg, Rolf Forslin, Olof Lönneborg, Maja Larsson, Monica Reichenberg Carlström, Allis Olsson, Evy Jonsson, Ulla Göransson, Juhani Rantanen, Christina Schnackenburg, Christina Hjertén, Britta Olinder, Martin Wihlborg och Vivianne Wetterling.

Biskoparna Martin Lind och Anders Wejryd har deltagit i utskottets överläggningar.