Ekonomiutskottets betänkande 1997:501

OEo 1997:501

Mål- och rambudget för Svenska kyrkans stiftelse för
rikskyrklig verksamhet 1998–2000

Inledning

I detta betänkande behandlar utskottet Svenska kyrkans stiftelses för rikskyrklig verksamhet (SFRVs) skrivelse Mål- och rambudget för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet 1998–2000 (StSkr 1997:501) och motionen OMot 1997:521 av Björn-Eric Carlsson m.fl. Ökade resurser till SKUTs verksamhet. Utskottet har berett samtliga utskott tillfälle att yttra sig över StSkr 1997:501, och yttranden har inkommit från

• församlingsutskottet, bilaga 1

• utbildningsutskottet, bilaga 2

• ekumenikutskottet, bilaga 3

• kulturutskottet, bilaga 4

Utskottet har beträffande StSkr 1997:501 också inhämtat upplysningar från Centralstyrelsens/Stiftelsestyrelsens första och andra vice ordföranden Levi Bergström och Stina Eliasson, revisorerna Åke Blomqvist, Gudrun Larsén, Jan-Olof Lindberg, Karl-Erik Nibell, Gustav Nilsson och Bo-Gustaf Sorby, kanslichefen i Kyrkofonden
Torbjörn Zygmunt, förvaltningschefen Lars-Olof Hellgren (vid två tillfällen) samt kyrkosekreteraren Ragnar Persenius.

Styrelsens skrivelse

I skrivelsen har styrelsen för SFRV föreslagit ombudsmötet

att fastställa de i skrivelsen redovisade förslagen till verksamhetsplan och rambudgetar.

Motionen

I motion OMot 1997:521 av Björn-Eric Carlsson m.fl. hemställs

att ombudsmötet ger Stiftelsestyrelsen tillkänna vad som i denna motion anförts, samt att ombudsmötet uppdrar åt Stiftelsestyrelsen att verka för att ytterligare medel ställs till SKUTs förfogande.

Förslaget

Allmänt

All rikskyrklig verksamhet (Svenska kyrkans gemensamma verksamhet på central nivå) bedrivs fr.o.m. den 1 januari 1997 i princip i en juridisk person, SFRV. Med denna förändring befästes de senaste två decenniernas orientering mot en alltmer sammanhållen rikskyrklig organisation. För budgetarbetet innebär den nya ordningen att från och med nu innefattas även utrikesnämnderna, dvs. Svenska kyrkans mission, Lutherhjälpen och Svenska kyrkan i utlandet, som en del av SFRVs budget.

I förra årets budgetskrivelse låg tyngdpunkten i beskrivning och motivering av arbetet med den nya kansliorganisationen vilken var tänkt att åstadkomma en mer samordnad, och på sikt, effektivare kansliorganisation. Utskottet uttryckte i det sammanhanget sitt fulla stöd för att organisatoriskt förverkliga en i alla sina delar sammanhållen kyrka, vilket utskottet förutsatte också skulle medföra en ökad kostnadseffektivitet för rikskyrkans administration (OEo 1996:501, s. 8). Även årets budgetskrivelse jämte verksamhetsberättelser m.m. föranleder att utskottet uppehåller sig vid frågor som rör den nya kansliorganisationen.

Budgetramarna 1998–2000

Eftersom budgeten för SFRV nu även innefattar utrikesnämnderna hamnar omsättningen på ca 560 miljoner kronor per år, vilket motsvarar ett mångdubbelt högre belopp än före omorganisationen då SFRV hade en omsättning om ca 140 miljoner kronor per år. Under den kommande treårsperioden föreslås en minskning av ramarna jämfört med innevarande budgetår, vilket framgår av nedanstående tabell.

Totalsammanställning av kyrkokansliets rambudget 1998–2000 (alla belopp i tkr)

Utfall 1996

Budget 1997

Budget 1998

Budget 1999

Budget 2000

Intäkter






Kollekter, gåvor och bidrag

210 967

219 703

206 500

212 300

218 300

Kyrkofond, allmänt anslag

111 600

111 000

111 000

111 000

111 000

Kyrkofond, ändamålsdestinerat

77 250

66 450

58 200

58 200

58 200

Övriga anslag

7 276

20 487

24 500

24 500

24 500

Sida-anslag

91 346

127 735

121 000

121 000

121 000

Kulturdepartementet

1 597

1 350

1 350

1 350

1 350

Övriga intäkter

10 984

2 380

2 400

2 400

2 400

Netto kapitalförvaltning

42 701

23 750

20 650

20 650

20 650

Försäljning

7 017

4 450

4 850

4 850

4 850

Summa intäkter

560 739

577 305

550 450

556 250

562 250







Kostnader i Sverige






Kanslikostnader*

116 200

91 215

93 982

96 750

99 639

Verksamhet i Sverige/anslag

155 903

132 817

120 538

118 354

116 097

Övrigt

2 500

2 500

2 500

2 500

Summa kostnader i Sverige

272 103

226 532

217 020

217 604

218 236







Kostnader i utlandet






Personal i utlandet*

47 595

63 010

64 900

66 847

68 853

Verksamhet i utlandet/anslag

228 187

290 738

273 529

271 799

275 161

Summa kostnader i utlandet

275 782

353 748

338 430

338 646

344 014







Summa kostnader totalt

547 885

580 280

555 450

556 250

562 250







Resultat före bokslutsdisp.

12 854

-2 975

-5 000

0

0

Ianspråktagande av (+) avsättning till (-) fonder

-12 921

2 975

5 000

0

0

Resultat efter bokslutsdisp.

-67

0

0

0

0

* En 3 % indexering höjer kostnaderna för vart och ett av åren 1998–2000.

Till utskottet har yttranden från församlingsutskottet, ekumenikutskottet, utbildningsutskottet och kulturutskottet inkommit. Församlingsutskottet har närmare granskat rambudgeten för Församlingsnämnden, och utskottet befarar att den nu föreslagna budgetramen kommer medföra en väsentlig nedskärning i nämndens verksamhet. Om sådana prioriteringar blir nödvändiga framhåller församlingsutskottet vikten av att det sker utifrån ett offensivt förhållningssätt där hänsyn tas till helheten. Det är särskilt viktigt, menar utskottet, att det fram till år 2000 finns tillräckligt med resurser för att kunna bedriva ett intensivt arbete inför kyrkans utmaningar, bilaga 1.

Ekumenikutskottet vill i sitt yttrande starkt understryka att målsättningen att inga av Svenska kyrkans mission och Lutherhjälpen insamlade medel skall finansiera kanslikostnader i Sverige snarast bör uppnås, bilaga 2. Utbildningsutskottet har ingen erinran mot det framlagda förslaget men tar tillfället i akt att understryka vikten av genomförandet av kompetensutveckling för de förtroendevalda, samverkan mellan profilutbildningarna samt att det inför det fortsatta arbetet med profilutbildningarna kommer till stånd en utvärdering av utbildningsreformen, bilaga 3. Kulturutskottet har ingen erinran mot budgetförslaget, bilaga 4.

Utskottet

Anslagsbehovet

Styrelsens förslag till mål- och rambudget för 1998–2000 som föreläggs årets ombudsmöte bygger på ett antagande om ett årligt kyrkofondsanslag på 111 miljoner kronor. Av bl.a. årets budgetskrivelse framgår att Kyrkofonden i januari 1997 har beslutat om ett anslag för 1997 på 111 miljoner kronor under förutsättning att anslaget 1999 reduceras till 105 miljoner kronor. I förstone råder således en skillnad på 6 miljoner kronor mellan det belopp Kyrkofonden har för avsikt att anslå 1999 och det belopp som Stiftelsestyrelsen förutskickar i förelagda budget. Av den information som utskottet har inhämtat framgår att Kyrkofonden på detta sätt efterfrågar fullföljandet av de besparingseffekter med vilka Stiftelsestyrelsen motiverat omorganisationen av kyrkokansliet. Motiven bakom kansliets nya organisationslösning står bl.a. att läsa i StSkr 1997:502, i vilken tre skäl särskilt lyfts fram: a) behovet av en samlad rikskyrka för tydlighet i budskap och framtoning, b) den nya organisationen kommer att vara bättre rustad för att anta de utmaningar relationsändringen innebär, samt c) den nya organisationen medför betydande rationaliseringsvinster. Storleksordningen på de ekonomiska besparingar som den nya organisationen är tänkt att föra med sig framgår av följande citat:

Ett effektivt kyrkokansli kräver också en entydig och tydlig styrning, såväl för att lyckas med sin verksamhet som för att kunna hålla nere kostnader. Ett av motiven för förändringen är också ekonomiskt. Kansliorganisationens kostnadsutveckling har under senaste åren varit besvärande och den genomförda förändringen innebär en nivåsänkning med cirka 20 miljoner kronor. (StSkr 1997:502, s. 282.)

I SFRVs årsredovisning för räkenskapsåret 1996 slår styrelsen också fast att "kostnaderna genom en anpassad och mer rationell organisationsstruktur för kyrkokansliet reducerats med ca 20 mkr per år" (StSkr 1997:502, s. 288). Till bilden hör också att Kyrkofonden under 1996 för genomförandet av denna omorganisation bidrog med ett extraanslag om 13 miljoner kronor som finansiering av avtalspensionerna (StSkr 1997:502, s. 289 och 304). Det skall dock hållas i minnet att 1996 års ombudsmöte för sin del fastställde ett anslagsbehov ur Kyrkofonden om 111,6 miljoner kronor årligen för treårsperioden 1997–1999, och Kyrkofondens januaribeslut utgör således en avvikelse från denna anslagsnivå. SFRVs styrelse hade ett nytt sammanträde med Kyrkofondens styrelse i juni 1997, varvid Kyrkofonden noterat en möjlig anslagsnivå för 1998 på 109,5 miljoner kronor men fortfarande förutskickas anslagsnivån 1999 vara nere på 105 miljoner kronor (StSkr 1997:503, s. 11f). Stiftelsestyrelsens och Kyrkofondens skilda bedömningar av SFRVs anslagsbehov ur Kyrkofonden sammanfattas överskådligt i uppställningen nedan.

Parternas bedömning av anslagsbehovet ur Kyrkofonden 1998–1999 (tkr)

Budget 1998

Budget 1999

SFRVs styrelse

111 000

111 000

Kyrkofondens styrelse

I. januaribeslut

II. junibeslut

<111 000

109 500

105 000

105 000

Differens

I. januaribeslut

II. junibeslut

0 – 6 000

1 500

6 000

6 000

Med hänvisning till nyss gjorda genomgång konstaterar utskottet att Stiftelsestyrelsen och Kyrkofonden skiljer sig från varandra i sina bedömningar om vilket anslagsbehov som föreligger för SFRV de kommande åren, även om skillnaden för år 1998 måste bedömas ha minskat betydligt tack vare Kyrkofondens beslut i juni. Eftersom SFRV huvudsakligen finansierar sin verksamhet genom anslag från Kyrkofonden är det rådande förhållandet betänkligt. Det ger inte bara uttryck åt skilda uppfattningar i sak, utan frågan illustrerar en avsaknad av samsyn som torde bottna i olika verklighetsuppfattningar. Utskottets intryck är att den kommunikation mellan verksamhetsledning och anslagsprövande instans som rådande ordning förutsätter i dagsläget lämnar en del i övrigt att önska. Detta förhållande är särskilt bekymmersamt i en tid där rikskyrkan är föremål för betydande såväl inre som yttre organisatoriska förändringar, en situation som ställer utomordentligt stora krav på verksamhetsplaneringen vad gäller tydlighet i intentioner och gällande strukturer.

Förhållandet ger utskottet anledning att återknyta till sitt budgetbetänkande från 1995 års ombudsmöte i vilket utskottet – redan före omorganisationen av kyrkokansliet – gjorde flera påpekanden med anledning av den då föreliggande budgetskrivelsen (OEo 1995:501, s. 8f). Utskottet efterlyste då i sin hemställan följande förbättringar i stiftelsens budgetskrivelse:

a) att varje verksamhetsmål fylls med distinkt och mätbart innehåll,

b) att verksamhetsmålen följs upp genom resultatuppföljning,

c) att budget redovisar planeringsförutsättningar för budgetarbetet och tidiga strategiska överväganden vad gäller verksamheternas framtidsplanering,

d) att besparingsplaner redovisas jämte en analys av dessas effekter på verksamheten,

e) att budget redovisar personalbilaga i vilken även redogörelse lämnas om de förtroendevalda,

f) att stiftelsestyrelsens budgetskrivelse kompletteras med årsredovisningar för existerande bolag.

Glädjande nog har också budgetskrivelsen på flertalet punkter förbättrats, vilket utskottet också uppmärksammade redan i förra årets budgetbetänkande. Några ytterligare förbättringar är att årets skrivelse innehåller den personalbilaga utskottet uttryckt önskemål om skall ingå. Innehållet i totalsammanställningen har också förbättrats.

Utskottet menar emellertid att oenigheten med Kyrkofonden vad gäller anslagsnivå bottnar i några av de kvarstående bristerna. Budgetskrivelsen saknar fortfarande en ordentlig redogörelse för besparingsplaner jämte en analys av dessas effekter på verksamheten. En allmänt formulerad utfästelse om rationaliseringsvinster blir i det perspektivet omöjlig att följa upp. Exempelvis inställer sig med årets skrivelse frågan vilka prioriteringar de uppgivna besparingarna på 20 miljoner kronor föranleder. Oklarheter i prioriteringar och uppföljning i verksamhetsplaneringen gör verksamhetens anslagsbehov svårbedömt.

För att alla inblandade parter – och andra intresserade – skall ges möjlighet att bedöma huruvida verksamheten utvecklas i den riktning det var tänkt, framstår behovet av kontinuerlig och redovisad resultatuppföljning som oavvisligt. Utan tillbakablick kan inte en rimlig bild av vad som har vunnits med det nya slås fast, och vidare har de ansvariga då heller inget instrument för att avgöra vilka insatser som behöver omedelbar prioritering. Utskottet kan inte tolka det på annat sätt än att denna information inte i tillräckligt stor utsträckning har tagits till vara. Om detta vittnar inte bara avsaknaden av sådan information i själva budgetskrivelsen utan även att revisorerna till slut funnit sig nödsakade till ett påpekande i revisionsberättelsen för SFRV 1996 (StSkr 1997:502, s. 314). Utskottet har redan tidigare i sitt yttrande till organisationsutskottet (OEo 1997:501y) – angående styrelsens verksamhetsberättelse och årsredovisning för år 1996 – uttryckt sin oro över den nya kansliorganisationen, särskilt vad gäller de oklara ledningsförhållandena liksom den uppenbara administrativa ineffektiviteten. Utskottet vill därför ånyo betona en styrelses ansvar för en kontinuerlig resultatuppföljning i allmänhet, och under ett omfattande förändringsarbete i synnerhet. I detta sammanhang vill utskottet även påminna om att det enligt den nya stiftelselagen är styrelsen som ansvarar för att stiftelsen fullgör sin bokföringsskyldighet (SFS 1994:1220, 2 kap. 8 §).

Sammanfattningsvis menar utskottet att Stiftelsestyrelsens och Kyrkofondens skilda uppfattningar om anslagsbehovet illustrerar den större frågan om vikten av en verksamhetsplanering som tydligt indikerar prioriteringar och som ägnar sig åt tillbakablickande resultatuppföljning. Samtidigt vill utskottet med anledning av ekumenikutskottets yttrande erinra om sin inställning till frågan om utrikesstiftelsernas kanslikostnader, som ekonomiutskottet alltfort anser skall rymmas inom budgeten. För detta handlingsutrymme krävs oförändrad anslagsnivå ur Kyrkofonden.

Med dessa angelägna påpekanden tillstyrker utskottet styrelsens budgetförslag, vilket innebär ett anslagsbehov ur Kyrkofonden om 111 miljoner kronor årligen för perioden 1998–2000.

Om ett underskott uppstår förutsätter ekonomiutskottet att detta hanteras med hjälp av de rörliga medel som står till Stiftelsestyrelsens förfogande.

Eget kapital

Stiftelsestyrelsen nämner i årets budgetbetänkande återigen önskemålet om en förstärkning av SFRVs eget kapital genom en engångsåtgärd. Trots att frågan ligger utanför behandlingen av mål- och rambudgeten känner sig utskottet ändock föranlett att upprepa sin ståndpunkt från föregående år. Då ifrågasatte utskottet styrelsens ambition att inom de föreslagna budgetramarna skapa ett visst överskott för att på sikt bygga upp ett starkare kapital. Det i år aviserade tillvägagångssättet är visserligen ett annat, men utskottet ställer sig fortfarande skeptiskt till att en anslagsfinansierad verksamhet bygger upp ett eget kapital. Anslagsfinansierad verksamhet tilldelas medel efter prövning hos anslagsgivaren – i detta fall Kyrkofonden – en konstruktion som är till för att slå vakt om de skattemedel som ställs till kyrkans förfogande. Utskottet menar vidare att förutsättningarna att erhålla ett ökat anslag från Kyrkofonden hänger samman med i vilken mån prioriteringar och intentioner i verksamhetsplaneringen uppfattas som tydliga och välpreciserade. En samsyn om de föreliggande behoven i verksamheten kommer förmodligen lättare att uppnås om inga tveksamheter råder i dessa delar. Mot bakgrund av de genomgripande förändringar för den rikskyrkliga verksamheten som följer vid millenieskiftet jämte de problem som framkommit vid revisionen av SFRV 1996 ser utskottet dessutom ingen anledning att i nuläget ändra uppfattning i denna fråga.

SKUT

I motion OMot 1997:521 av Björn-Eric Carlsson m.fl. varnar motionärerna för att det relativt minskande kyrkofondsanslaget till SKUT kommer att medföra en avveckling av verksamheten på ett antal platser. För att kunna tillmötesgå efterfrågan på SKUTs verksamhet yrkar motionärerna på att ytterligare medel tillskjuts från Kyrkofonden.

Utskottet noterar att budgetförslaget innebär ett oförändrat kyrkofondsanslag om 37 miljoner kronor per år för SKUT fram till år 2000, vilket av motionärerna reellt sett uppfattas innebära minskade resurser för verksamheten. Noteras skall att det i detta fall rör sig om medel som ligger utanför Kyrkofondens allmänna anslag, de s.k. ändamålsdestinerade medlen, som för SFRVs verksamhet totalt omsluter 58,2 miljoner kronor varav huvudparten – 37 miljoner kronor – går till SKUTs verksamhet. Det bör tilläggas att SKUTs medel i huvudsak betalas ut i utlandet, vilket genom den stärkta kronkursen de facto inneburit en uppräkning av anslaget. Om ytterligare medelsbehov befinnes kvarstå vore det av intresse att få veta i vilken mån SKUT utrett andra möjliga inkomstkällor. Givet det allmänt bekymmersamma budgetläget förutsätter utskottet att SKUTs styrelse sökt skapa sig en samlad bild av andra möjliga lösningar för att kunna bedriva sin verksamhet utan att tillgripa de allmänna medel som Kyrkofonden är satt att förvalta. Ekonomiutskottet avstyrker med det sagda OMot 1997:521.

Hemställan

Med hänvisning till det anförda hemställer utskottet

1. beträffande SFRVs budgetförslag för år 1998–2000
att ombudsmötet med bifall till styrelsens förslag fastställer i StSkr 1997:501 framlagda mål- och rambudget för SFRV åren 1998–2000,

2. beträffande anslag ur Kyrkofonden
att ombudsmötet fastställer anslagsbehovet ur Kyrkofonden till SFRV för åren 1998–2000 till 111 miljoner kronor per år,

3. beträffande ökade resurser till SKUTs verksamhet
att ombudsmötet avslår motion OMot 1997:521.

Sigtuna den 25 augusti 1997

På ekonomiutskottets vägnar

Suzanne Fredborg

Shirin Ahlbäck

Närvarande: Suzanne Fredborg, ordförande, Lars Rydje, Lars Öhlén, Inga-Lisa Eklundh, Birger Jansson, Ann-Marie Hallin, Ruth Hallenius, Ulla Samuelsson, Lennart Dahlin, Gösta Äng, Bengt Olof Dike, Tore Johansson, Karl-Erik Nibell, Sten-Arne Persson och Ann Berg.

Församlingsutskottets yttrande 1997:501y

OF 1997:501y

Mål- och rambudget för Svenska kyrkans stiftelse
för rikskyrklig verksamhet 1998–2000

Till ekonomiutskottet

Utskottet har beretts tillfälle att yttra sig över StSkr 1997:501 Mål- och rambudget för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet 1998–2000 i de delar som berör utskottets beredningsområde. Utskottet har därför granskat mål- och rambudgeten för Församlingsnämnden.

Utskottet konstaterar att den mål- och rambudget som nu är föreslagen kommer att innebära en väsentlig nedskärning i nämndens verksamhetsbudget. Det budgetförslag som nu ligger är lägre än den rambudget som 1996 års ombudsmöte antog. Detta kommer att tvinga fram en långtgående prioritering. Det är viktigt att den prioriteringen då sker utifrån ett offensivt förhållningssätt där hänsyn tages till helheten. Utskottet vill betona att det måste vara sakfrågorna och inte ekonomin som styr prioriteringarna.

Utskottet befarar att nämnden inte kommer att ha tillräckliga ekonomiska medel för sitt verksamhetsområde. Utskottet vill därför fästa uppmärksamheten på det problem som uppstår när alltför många nya projekt initieras innan de pågående projekten är slutförda. Såväl pågående som nya projekt måste erhålla tillräckliga ekonomiska medel som omfattar även implementering av dem. I den ekonomiska kalkylen för projekt måste alltid tillräckliga resurser finnas för att projektarbetets resultat skall kunna föras ut.

Det är viktigt att det under åren fram till år 2000 finns tillräckligt med resurser för att kunna bedriva ett intensivt arbete inför kyrkans nya utmaningar.

Sigtuna den 20 augusti 1997

På församlingsutskottets vägnar

Margareta Carlenius

Marie Schött

Närvarande: Margareta Carlenius, ordförande, Britt Andersson, Håkan Engström, Gunnar Prytz, Inger Wernersson, Berit Bergman, Nils Svensson, Gunnar Sehlberg, Astrid Andersson, Eivor Hultén, Stig Carlsson, Lennart Åslid, Kerstin Kedvall, Tomas Forsner och Ann Larsson.

Biskop Lars Eckerdal har deltagit i utskottets överläggningar.

Utbildningsutskottets yttrande 1997:501y

OUb 1997:501y

Med anledning av StSkr 1997:501 Mål- och rambudget
för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet 1998–2000

Till ekonomiutskottet

Utbildningsutskottet har beretts tillfälle att yttra sig över Mål- och rambudget för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet 1998–2000 (StSkr 1997:501).

Utskottet har inte någon erinran mot det framlagda förslaget, men vill med hänsyftning till kapitel 8 Svenska kyrkans utbildningsnämnd särskilt betona följande:

Kompetensutvecklingen för förtroendevalda är mycket angelägen och utskottet poängterar vikten av att detta arbete prioriteras.

Samverkansmomenten i profilutbildningarna är vitala delar av den kompetens de studerande får. Utskottet betonar vikten av att utveckla samverkan mellan profilutbildningarna.

Utvärderingen av utbildningsreformen är ett avgörande steg inför det fortsatta arbetet med de kyrkliga profilutbildningarna. Utskottet ser det som mycket angeläget att, i den analys som följer av utvärderingen, särskild hänsyn tas till församlingarnas behov. Så har exempelvis renodlingen av de fyra profilerna förändrat förutsättningarna för de församlingar som önskar anställa en person med ansvar för fler än en av de fyra profilernas kompetensområden.

Sigtuna den 21 augusti 1997

På utbildningsutskottets vägnar

Inga Mårtensson

Lena Bohman

Närvarande: Inga Mårtensson, ordförande, Bengt Nilsson, Vanja Björsson, Ingrid Emanuelson, Ingmar Ullén, Göran Wahlström, Monika Sandström, Solveig Eriksson, Lisbet Båfelt, Sven Janson, Gunnar Strömbäck, Eva Thuresson, Kerstin Wikman, Lena Petersson och Monica Karlsson.

Biskop Biörn Fjärstedt har deltagit i utskottets överläggningar.

Ekumenikutskottets yttrande 1997:501y

OEu 1997:501y

Med anledning av StSkr 1997:501 Mål och rambudget
för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet 1998–2000

Till ekonomiutskottet

Ekumenikutskottet har beretts tillfälle yttra sig över aktuella delar av StSkr 1997:501.

Styrelsen konstaterar att det "vid sidan av budgetförslaget finns förväntningar från nämnderna för SKM och Lutherhjälpen om ytterligare kyrkofondsfinansiering, framför allt av kostnaderna i Sverige... Ombudsmötet har tidigare principiellt uttalat sitt stöd för en utveckling i den riktning som nämnderna begär" (s. 13).

Ekumenikutskottet vill starkt understryka att målet – inga av SKM och Lutherhjälpen insamlade medel skall finansiera kanslikostnader i Sverige – snarast bör uppnås.

Ekumenikutskottet har därutöver inga kommentarer till styrelsens förslag till mål och rambudget 1998–2000.

Sigtuna den 21 augusti 1997

På ekumenikutskottets vägnar

Eskil Jinnegård

Håkan E Wilhelmsson

Närvarande: Eskil Jinnegård, ordförande, Margarethe Isberg, Rolf Forslin, Olof Lönneborg, Maja Larsson, Monica Reichenberg Carlström, Allis Olsson, Evy Jonsson, Ingemar Öberg, Juhani Rantanen, Christina Schnackenburg, Christina Hjertén, Britta Olinder, Martin Wihlborg och Vivianne Wetterling.

Biskoparna Martin Lind och Anders Wejryd har deltagit i utskottets arbete.

Kulturutskottets yttrande 1997:502y

OK 1997:502y

Över StSkr 1997:501 Budgetförslaget till ombudsmötet
från Styrelsen för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet (SFRV)

Till ekonomiutskottet

Kulturutskottet har beretts tillfälle att yttra sig över budgetförslag från Styrelsen för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet (StSkr 1997:501).

Utskottet har inte någon erinran mot det framlagda förslaget.

Sigtuna den 21 augusti 1997

På kulturutskottets vägnar

Anders Reinholdsson

Anita Hamlund

Närvarande: Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Curt Carlsson, Monica Köpsén, Bo Norrgård, Börje Finnstedt, Ethel Florén-Winther, Ragnar Jansson, Inga-Lis Moberg, Iwan Andersson, Margareta Wachtmeister, Christina Molander, Helena Tengstrand och Kerstin Zetterberg.

Biskop Karl-Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggningar.

[Innehållsförteckning] [Ombudsmötet] [Betänkanden]