Läronämndens yttrande

1997:504

med anledning av motioner om aktörer för social rättvisa samt om kyrkans ansvar för de nödlidande

Till läronämnden har för yttrande överlämnats OMot 1997:512 och 518.

Motionerna tar upp frågor om rättvisa och orättvisa i samhället liksom kyrkans insatser för dem som har det svårast. Dessa frågor är av stor vikt.

Läronämnden hänvisar till sitt yttrande Ln 1993:508: "Läronämnden vill framhäva behovet av att en Svenska kyrkans socialetik ytterligare utvecklas och fördjupas i syfte att ge underlag för ställningstaganden i etiska frågor. Därvidlag bör inte minst tvåregementsläran och kallelseläran bli föremål för förnyad reflektion".

I sitt yttrande Ln 1996:12 anförde läronämnden bl.a. följande: "I den samhällsförändring som nu pågår är det viktigt att kyrkan stärker sambandet mellan ord och handling. Diakonin är ett uttryck för kyrkans grundläggande identitet och är oumbärlig för församlingen."

Uppsala den 12 augusti 1997

På läronämndens vägnar

GÖRAN BEXELL

Klas Hansson

Närvarande: Göran Bexell, vice ordförande, biskop Tord Harlin, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, utn. biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Bengt Wadensjö, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Henrik Svenungsson, Birger Olsson, Björn Skogar, Cristina Grenholm, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup, Catharina Stenqvist, Astrid Andersson Wretmark.

[Innehållsförteckning] [Betänkanden till Ombudsmötet]