Motion till kyrkomötet

1997:43

av Reidar Gustafsson m.fl.
om stiftsöversyn

I direktiven till den pågående nivåutredningen ingår att utredningen inte skall föreslå några strukturförändringar av den nuvarande organisationen.

Nivåutredningen har fått tilläggsdirektiv (från SFRV, inte av kyrkomötet) att bl.a. införliva frågor från Ärkestiftsutredningen, vilken analyserat strukturerna för ärkestiftet. Några förslag i denna senare utredning innebar förändringar i nuvarande indelning och förslag till geografisk uppdelning av Uppsala stift samt en stiftsanslutning av Svenska kyrkan i utlandet, SKUT, där ärkebiskopen är visitator.

I synnerhet har diskussion om att lokalisera SKUTs kansli till Visby stift grundats på outredda samband av strukturell karaktär. Dessa berör inte bara Visby stift och SKUT utan hela den nyligen genomförda omorganisationen av de rikskyrkliga stiftelserna, Kyrkans Hus AB samt ärkebiskopens uppgifter.

Det blir allt tydligare att man i samband med förändrade relationer till staten också måste se över strukturerna i Svenska kyrkan och indelningarna i stift, kontrakt och församlingar. Det är givetvis väsentligt att nivåutredningens resultat, som kommer att precisera vilka uppgifter som finns på respektive nivå, måste ligga till grund för stiftsöversynen, varför denna översyn bör ske först när nivåutredningen är klar. Det skulle säkert också underlätta arbetet i nivåutredningen om vissa frågor kunde vidarebefordras till en stiftsöversyn.

Vi hemställer att ombudsmötet måtte besluta

1. att hos Stiftelsestyrelsen begära att en stiftsöversyn görs

2. att denna översyn skall avvakta nivåutredningens resultat och beakta frågor från de inomkyrkliga utredningarna.

Reidar Gustafsson Inger Krantz
Margareta Carlenius Lars Starkerud