Fråga i ombudsmötet

av Henry Svensson
om Den svenska kyrkohandboken

Till ordföranden i Församlingsnämnden

I CsSkr 1997:3, bilaga 2, avsnitt 4.2, konstaterar styrelsen att översynen av Den svenska kyrkohandboken kan bli problematisk, med tanke på de många synpunkter, förslag och önskemål som samlats i den s.k. banken. Man pekar på att det behövs "ställningstaganden i frågan om vad som bör eller inte bör regleras i kyrkohandboken".

Trots det stora antalet alternativ som finns i 1986 års högmässoordning, finns det många som önskar större frihet att göra tillägg och ändringar "under resans gång" och som inte är nöjda med friheten att utforma temamässor och liknande.

Har Församlingsnämnden hunnit skissa på de av Centralstyrelsen begärda principerna "som föreslås bli bärande för den bedömning som enligt nämndens projektbeskrivning skall följa på en genomgång av ändringsförslagen från kyrkomötet", och hur ser de i så fall ut?

Henry Svensson

[Innehållsförteckning] [Frågestunden]