Fråga i ombudsmötet

av Inger Krantz
om kyrka – arbetsliv

Till ordföranden i Församlingsnämnden

1989, dvs för åtta år sedan, gjordes en enkät till alla Stiftsstyrelser och biskopar om behovet av hjälp och stöd i arbetet. Enkäten visade att stiften ville ha hjälp, då det gäller kyrka–arbetsliv, med teoretisk bearbetning, utbildning, konferenser, skrifter, studiematerial, internationella kontakter samt forskning.

1990 lades en motion i ombudsmötet om kyrkan och arbetslivet (OMot 1990:511), där det redovisade behovet underströks och där behoven från församlingarna också redovisades. Motionen bifölls och i utskottets yttrande (OF 1990:506, bilaga 2) avsåg man att Församlingsnämnden borde prioritera detta arbete.

1991 tillsattes en projektgrupp och en projektplan fastställdes. Projektgruppens uppdrag var att definiera uppgifter inom området och föreslå former för kyrkans arbete på olika nivåer. Projektet arbetade 1991 och 1992 och redovisades i Församlingsnämndens skriftserie Mitt i församlingen 1993:5.

I kyrkomötet 1993 ställdes en enkel fråga (1993:507) om stöd åt arbetslösa. I svaret hänvisades till ett seminarium som skulle hållas hösten därpå som ett led i Församlingsnämndens arbete med kyrka–arbetsliv. Det seminariet blev aldrig av.

Dessa frågor om kyrka–arbetsliv ställdes under en högkonjunktur. Nu är läget att behovet av forskning, teoretisk bearbetning, skrifter, utbildning, internationella kontakter m.m. fortfarande är aktuellt – om inte ännu mer aktuellt. Vad gör Församlingsnämnden åt kyrka–arbetslivsfrågorna?

Inger Krantz