Fråga i ombudsmötet

av Einar Malmström
om projektet Bibel 2000

Till ordföranden i Församlingsnämnden

I mål- och rambudget, StSkr 1997:501, sid 31, redovisas projektet Bibel 2000, som skall förbereda församlingarnas mottagande av den nya översättningen. Det redovisas hur detta projekt arbetar i ett nätverk med framför allt stift och studieförbund. Detta förhållande speglas också i verksamhetsberättelsen, 1997:502, sid 85, där studieförbunden uttryckligen nämns som samarbetspartner. Dock kan noteras att Svenska Bibelsällskapet inte är nämnt i sammanhanget. Det anges också att projektet syftar till inspiration till bibelanvändandet.

Det är lovvärt med ett samlat projekt med sådan inriktning i ett så brett samarbete. Dock har jag erfarit att det verkar pågå också en annan planering av ett projekt inom detta område. Detta projekt, som skulle planeras inom kyrkokansliet, anges bl.a. ha inriktning på massiv bibelspridning. Är det så att nämnden har ändrat sig? Är det möjligen detta nya, eller förändrade, projekt som speglas i verksamhetsberättelsen, sid 85, där det talas om en samordningsgrupp som arbetar på uppdrag av kyrkokansliets direktorskollegium för att utforma strategier för resursuppbyggnad m.m.? Man undrar.

Min fråga är därför:

Har Församlingsnämnden i sitt projekt Bibel 2000 samlat alla tänkbara intressenter, eller förekommer det också annan central planering som rör den nya helbibelns spridning och användning? Är det så att Församlingsnämnden själv är på väg att ändra inriktning av sitt projekt? Eller finns det andra intressenter som driver fram en ändrad inriktning?

Einar Malmström