Fråga till ombudsmötet

av Tomas Forsner
om antikvariska krav

Fråga till SFRVs styrelse

I samband med kyrkorenoveringar uppstår ofta svårigheter för församlingarna att få gehör från de kyrkoantikvariska myndigheterna för önskemål att få utföra förändringar utifrån funktionella och liturgiska överväganden.

1986 års handbok möjliggör, ja, förutsätter delvis bl.a. en större flexibilitet och rörlighet i kyrkorummet. Detta behöver i vissa fall anpassas efter församlingarnas önskemål.

I Stiftelsens skrivelse 1997:502 sid 102 redogörs för kurser för kyrkoantikvarier, arkitekter och kyrkoråd inom ramen för projektet "Tidernas kyrka".

Min fråga är:

Vad gör stiftelsestyrelsen i övrigt för att församlingarna i kontakten med de antikvariska myndigheterna ska kunna få gehör för funktionella och liturgiska önskemål?

Tomas Forsner