Fråga i ombudsmötet

av Ingrid Johansson Fjelkman
om jämställdhetsutbildning

Till SFRVs styrelse

Ombudsmötets ledamöter har länge efterfrågat möjlighet till teologisk reflektion. 1995 års ombudsmöte tog beslut om jämställdheten i Svenska kyrkan, innebärande bl.a. att särskilda satsningar skulle göras för att fördjupa förtroendevaldas kunskaper i manligt och kvinnligt språk m.m.

De olika nomineringsgrupperna har även tilldelats medel, att användas till bl.a. detta.

Uppdraget gavs av SFRVs styrelse till Utbildningsnämnden, som har ansvar för utbildning av förtroende i Svenska kyrkans riksorganisation.

Under 1996 hände ingenting, först i februari i år nåddes vi av en inbjudan till två olika seminarier, "Förtroende", som avsåg att behandla manligt-kvinnligt språk och teologiska frågor utifrån Borgåöverenskommelsen, och "Med kvinnors ögon", som även innefattade datakommunikation.

Att denna viktiga och efterlängtade satsning erbjuds med så kort varsel som ett par månader är oacceptabelt.

Mina frågor blir:

1. Hur många män/kvinnor deltog i seminarierna?

2. Vad görs för alla oss som ej hade möjlighet att delta i våras?

3. Vad var anledningen till den senfärdiga handläggningen?

Ingrid Johansson Fjelkman