Fråga i ombudsmötet

av Bengt Olof Dike
om fallskärmsfinansiering och utfästelse

Till SFRVs styrelse

Efter fjolårets frågestund i kyrkomötet/ombudsmötet om fallskärmserbjudandet till direktor Bo Hansson vid den från Svenska kyrkan juridiskt fristående Sigtunastiftelsen slog generalsekreterare Sören Ekström i tidningsdebatten fast, att kyrkomötets ordförande, som muntligt och skriftligt framfört erbjudandet, agerade på egen hand och inte på Centralstyrelsens uppdrag.

Vidare besvarades i frågestunden inte det centrala spörsmålet om vilka medel som skulle finansiera den tilltänkta fallskärmen, en forskartjänst i Lund med egen ekonomi och värd uppskattningsvis 8-9 miljoner kronor. Centralstyrelsens dåvarande ordförande svarade bara i sitt tredje inlägg i ärendet att det inte var kyrkans pengar (i protokollet ändrat till "Centralstyrelsens medel"). De många samtal som enligt Gunnar Weman förts med Sigtunastiftelsen "har skett informellt utifrån andra finansieringsmöjligheter".

De nya frågetecken, som (de uteblivna) beskeden väcker, måste rätas ut, sambanden redovisas och ansvaret klarläggas, särskilt som det handlar om delvis motsägande uppgifter och ett skriftligt mångmiljonåtagande, där principfrågan om en kyrkomötesordförande har mandat att skriva ut ett dylikt sätts på sin spets.

Mina frågor till SFRVs styrelse är därför följande:

1. Med vilka medel skulle fallskärmen, forskarjänsten, till Bo Hansson finansieras?

2. Har en kyrkomötesordförande mandat att utlova inrättandet av en forskartjänst eller andra tjänster, vilka finansieras med av Centralstyrelsen, SFRV, fonder eller andra kyrkliga organ disponerade medel?

I den händelse Centralstyrelsen/SFRVs styrelse ej har (full) kännedom om svaret på fråga 1 kan, genom tillfälligt avsteg från kyrkomötesordningen, kyrkomötets ordförande beredas tillfälle att komplettera detsamma. Tidigare har ju nämndordförande framträtt i frågestunden.

Bengt Olof Dike

[Innehållsförteckning] [Frågestunden]