Fråga i kyrkomötet

av Henry Svensson
om yttrande över pastoratsreglering

Till Centralstyrelsen

Svenska kyrkans centralstyrelse har yttrat sig över ett antal överklagade beslut om pastoratsreglering. I CsSkr 1997:3, bil. 12, avsnitt 1, redogör styrelsen för de principer som legat till grund för yttrandena, bl.a. "de i sammanhanget centrala begreppen – frivillighet och ändamålsenlighet". Styrelsen fortsätter: "Som grundprinciper har de alltjämt relevans och måste i vissa stycken till och med understrykas med förnyad skärpa. Detta gäller särskilt respekten för den demokratiska processen och lyhördheten för de lokala förutsättningarna."

I avsnitt 2 kommenterar styrelsen två tillstyrkta överklaganden från Falköpings kontrakt i Skara stift, där stiftsstyrelsen vidhållit sitt huvudförslag, trots att 25 av 66 berörda parter överklagat beslutet. Kammarkollegiet gick i det andra överklagandet på stiftsstyrelsens linje, och man arbetar nu i kontraktet på olika plan för att försöka bibehålla väl fungerande församlingar i den nya organisationen.

Har Centralstyrelsen gett även de inomkyrkliga utredningarna tillkänna sin uppfattning att det gäller "att inför de förändringar som förestår vår kyrka, utveckla en lyhördhet för att tillvarata det folkliga engagemang som kommer att avgöra om denna process skall lyckas eller inte"?

Kan man i utredningarna redan nu märka ett genomslag av "den fokusering på den lokala församlingen som bildar den strategiska utgångspunkten för vår nu pågående utredning om arbetet på olika kyrkliga nivåer", och har man i något sammanhang exempelvis föreslagit lösningar som kan göra det mindre angeläget att genomföra pastoratsregleringar?

Henry Svensson