Fråga i kyrkomötet

av Pekka Heikkinen
om deklarationen om rättfärdiggörelsen

Till Centralstyrelsen

Som framgår av CsSkr 1997:3 sid. 6 f. kunde man vid Lutherska Världsförbundets generalförsamlings möte i Hong Kong i juli i år inte antaga det förslag till "Gemensam deklaration om rättfärdiggörelsen", som behandlades vid vårt kyrkomöte förra året. Orsaker angavs vara, att man både från lutherskt och romerskt-katolskt håll önskade göra ändringar i texten. Centralstyrelsen skriver: "Det bedömdes vara viktigare att få en god gemensam text som kunde bli föremål för adekvat behandling och beslut i medlemskyrkorna än forcera processen".

Man hade då väntat sig, att Centralstyrelsen, som vid förra kyrkomötet fick mandat att svara på kyrkomötets vägnar, hade låtit årets kyrkomöte ta ställning till den nya text som vuxit fram. Lutherska Världsförbundets mening med uppskovet var ju, att texten ifråga skulle bli "föremål för adekvat behandling och beslut i medlemskyrkorna".

I stället skriver nu Centralstyrelsen, "att den slutgiltiga textversionen skall bli föremål för analys under hösten 1997" (av vem får vi inte veta), "varefter Centralstyrelsen i samråd med Biskopsmötet avger ett kompletterande svar i principiell överensstämmelse med det beslut som 1996 års kyrkomöte fattat. Ärendet avrapporteras till 1998 års kyrkomöte". Kyrkomötet ställes alltså utanför den slutliga behandlingen av vår tids kanske viktigaste ekumeniska dokument.

Då förutsättningarna för förra kyrkomötets beslut har ändrats, borde inte årets kyrkomöte ha fått möjlighet att ta ställning till den slutliga texten?

Pekka Heikkinen