Fråga i kyrkomötet

av Pekka Heikkinen
om barnkommunion

Till Centralstyrelsen

Vid 1993 års kyrkomöte föreslog jag, att kyrkomötet skulle besluta om en utredning om barnkommunionens bibliska berättigande.

Gudstjänstutskottet delade min önskan "att en utredning utifrån bibelteologiska utgångspunkter behövs och bör utföras", vari även Läronämnden instämde i princip.

Kyrkomötet beslöt enhälligt, utan diskussion, i enlighet med vad utskottet anfört "att kyrkomötet med anledning av motion 1993:5 hos Centralstyrelsen begär en utredning om barnkommunionens bibelteologiska sammanhang".

Vid förra årets kyrkomöte gav Centralstyrelsen ett sken av att ärendet hade rört på sig, vilket jag vid frågestunden kunde visa var felaktigt.

I CsSkr 1997:3 sid. 9 förklarar nu Centralstyrelsen oväntat att "ärendet är därmed slutbehandlat". Man hade då väntat sig en av Teologiska kommittén framtagen utredning i ärendet. I stället hänvisar Centralstyrelsen till några arbeten i ämnet utomlands och smärre uppsatser på svensk mark.

Jag finner att Centralstyrelsen behandlat kyrkomötet nonchalant och över huvud taget inte verkställt, vad ett enhälligt kyrkomöte beslutat.

Mina frågor är:

1. Hade det inte varit på sin plats att arbeta fram en grundlig utredning om barnkommunionens bibelteologiska sammanhang i vår kyrka, då ett enigt kyrkomöte begärt det?

2. Borde Centralstyrelsen inte åtminstone ha givit kyrkomötet en kort sammanfattning om barnkommunionen i biblisk belysning?

3. När så gott som inget gjorts för att verkställa kyrkomötets beslut, hur kan det ha dröjt så länge innan ärendet ansågs vara slutbehandlat?

Pekka Heikkinen