Motion till Kyrkomötet
2005:85
av Juhani Rantanen
Kristlig begravning av mänskliga kvarlevor efter den s.k. rashygieniska forskningen

Mot 2005:85

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att på lämpligt sätt verka för att de mänskliga kvarlevorna efter den s.k. rashygieniska forskningen begravs kristligt i den del av landet där dessa människor en gång levde.

Motivering

Efter s.k. rashygienisk forskning finns i offentliga rum i vårt land mänskliga kvarlevor, vilka använts som åskådningsmaterial. Rättsläget om kvarlevornas införskaffande en gång i tiden och äganderätten i dag torde vara något oklart, liksom deras nytta för vetenskaplig forskning. De är varken kulturmärkta föremål eller fornminne. De är kvarlevor av människor som levde några generationer sedan som någons far- eller morföräldrar.

Sedan 200-04-01 är samerna en officiell etnisk och språklig minoritet i vårt land. Sättet att förvara deras förfäders kvarlevor är inte i enlighet med denna lagfästa minoritetsställning och kan upplevas både kränkande och diskriminerande. Kyrkan är enligt min mening rätt aktör i sammanhanget då hon på grund av sin kristna människosyn har att värna varje människas lika värde som Guds avbild, och kan göra detta utan att skuldbelägga varken levande eller döda.

Borås den 26 juli 2005

Juhani Rantanen