2 Sanering av ekonomin i Svenska kyrkans utbildningscentrum och Svenska kyrkans Utbildnings AB

Med bifall till ekonomiutskottets hemställan i betänkandet OEo 1998:502 beslutade 1998 års ombudsmöte att hos Kyrkofondens styrelse ansöka om ett engångsbelopp om högst 35 miljoner kronor för att möjliggöra en sanering av ekonomin inom Stiftelsen Svenska kyrkans utbildningscentrum (SKUC) och Svenska kyrkans Utbildnings AB (SKUAB). Beslutet villkorades på följande sätt:

    _ Eventuella tillskott av medel till Stiftelsen Svenska kyrkans utbildningscentrum skall ges genom ränte- och amorteringsfria lån med säkerhet i fastigheten.

    _ Sådana lån skall vara villkorade av att de i SKUC huvudsakligen används till att lätta skuldbördan.

    _ Efter erhållet tillskott kvarstår de principiella ställningstaganden som ombudsmötet gjorde 1997 (OO 1997:503).

    Som en konsekvens av ombudsmötets beslut ansökte SFRV:s styrelse den 15 september 1998 om ett engångsanslag om högst 35 miljoner kronor till detta ändamål ur Kyrkofonden.

    Kyrkofondens styrelse beslöt den 13 oktober 1998 att med tillstyrkan överlämna ärendet till regeringen, eftersom anslaget inte rymdes inom ramen för Kyrkofondens budget för 1999. Regeringen beslöt den 10 december 1998 att Kyrkofondens styrelse får använda högst 35 miljoner kronor av Kyrkofondens medel för bidrag till SFRV för att lösa de uppkomna ekonomiska problemen inom Stiftelsen Svenska kyrkans utbildningscentrum och Svenska kyrkans Utbildnings AB. Av beslutet framgår att Kyrkofondens styrelse får besluta om de närmare villkoren för SFRV:s disposition av medlen.

    SFRV har därefter i enlighet med Kyrkofondens styrelses krav genomfört förhandlingar med den långivande banken. Omständigheter från bankens sida gjorde att förhandlingen slutfördes först i februari månad och med negativt resultat. Detta har redovisats för Kyrkofondens styrelse. Överläggningar i frågan har ägt rum mellan SFRV:s arbetsutskott och Kyrkofondsstyrelsens arbetsutskott såväl den 13 januari 1999 som den 9 mars 1999.

    Utifrån ombudsmötets beslut och den fortsatta utvecklingen av ärendet kunde styrelsen vid sammanträde den 10-11 mars 1999 konstatera att de grundläggande principerna för saneringen av SKUC:s och SKUAB:s ekonomi skall vara att medlen i huvudsak skall användas till att lyfta av SKUC:s mycket stora skuldbörda, att medlen skall anvisas som lån samt att SKUAB inte på nytt skall tvingas upprätta kontrollbalansräkning. Det senare skulle kunna leda till antaganden om en konkursrisk, en åtgärd som ombudsmötet avvisat. Principerna är delvis motstridiga, varför en avvägning måste göras utifrån ombudsmötets beslut och uttalade intentioner. Det kan i detta sammanhang noteras att SKUAB för 1998 uppvisar nollresultat.

    En begränsad del kunde sålunda behöva användas till ett aktieägartillskott till bolaget i syfte att undvika att behov av kontrollbalansräkning uppstår under den tid av 1999 som bolaget fortfarande belastas av de höga hyreskostnader som SKUC:s skuldsituation genererar. Den direkta anledningen till att en sådan insats bedömdes motiverad var således den långa tidsutdräkten genom hänvändelsen till regeringen och kraven på bankförhandlingar.

    Mot denna bakgrund beslöt styrelsen att försträcka SKUC 25 miljoner kronor som ränte- och amorteringsfritt lån, att tillföra SKUAB ett villkorat aktieägartillskott omfattande 2 miljoner kronor samt att senare fatta beslut om återstående 8 miljoner.

    Därefter skedde ett samråd med berörda parter och ett förslag upprättades rörande resterande belopp på 8 miljoner kronor. Enligt förslaget skulle 5 miljoner kronor användas så att det beslutade lånet till SKUC höjs till 30 miljoner kronor. Vidare skulle 3 miljoner kronor användas till att försträcka SKUAB ett ränte- och amorteringsfritt lån för att möjliggöra brådskande och prioriterade uppgifter men också för att stärka bolagets likviditet. Det gällde bland annat utbildning beträffande IT och informationsverksamhet samt de förändrade relationerna kyrka-stat. SFRV:s styrelse fattade den 17 mars 1999 beslut i enlighet härmed.

    Sedan styrelsen den 22 mars 1999 kompletterat sin ansökan till Kyrkofondens styrelse i enlighet med de nu relaterade besluten fattade Kyrkofondsstyrelsens arbetsutskott på delegation beslut i ärendet enligt följande:

    _ att bevilja SFRV begärt anslag på 35 miljoner kronor för att möjliggöra en sanering av ekonomin inom SKUC och SKUAB;

    _ att anslaget skall överföras dels till SKUC som ränte- och amorteringsfritt lån på 30 miljoner kronor för extra amortering på SKUC:s krediter hos Föreningssparbanken, dels till SKUAB som ett ränte- och amorteringsfritt lån på 3 miljoner kronor för nödvändiga investeringar i anläggningen samt för brådskande och i verksamheten prioriterade uppgifter och dels till SKUAB som ett aktieägartillskott på 2 miljoner kronor, varvid det ankommer på SFRV:s styrelse att bedöma behovet;

    _ att om de av SFRV beviljade lånen helt eller delvis skulle återbetalas till SFRV skall SFRV betala motsvarande belopp till Kyrkofonden;

    _ att om det inte föreligger behov av aktieägartillskott skall SFRV återbetala det till aktieägartillskott anslagna beloppet till Kyrkofonden.

    Sedan SFRV den 29 mars 1999 erhållit 35 miljoner kronor från Kyrkofonden har styrelsen vidtagit åtgärder i enlighet med beslutet. Det innebär bland annat att SKUC:s skuldbörda nu minskats med 30 miljoner kronor.

    SFRV:s styrelse har redovisat ärendets handläggning för ombudsmötets revisorer.

    Beträffande Svenska kyrkans utbildningscentrum i övrigt kan noteras att generaldirektör Lars Jeding i början av året bett få lämna uppdraget som ordförande i SKUC:s styrelse. Till ny ordförande har SFRV:s styrelse utsett verkställande direktören Lars G. Ståhl.

st99503-original.htmPrevious PageNext Page

KyrkomötetHemOmbudsmötet
Tillbaka