Motion till kyrkomötet
1999:60
av Åke Blomqvist m.fl.
om större frihet inför val av kyrkvärdar
|
Kyrkomötet

KMot 1999:60
|
Motion med anledning av CsSkr 1999:3, Kyrkoordning för Svenska kyrkan
I Centralstyrelsens förslag till kyrkoordning anges att det ankommer på kyrkorådet att bland de röstberättigade i församlingen utse kyrkvärdar. Minst två skall tillhöra kyrkorådet. Tidigare föreskrevs i församlingsstyrelselagen att kyrkvärdarna kunde rekryteras endast ur kyrkorådet. Då valdes i vissa församlingar dessutom gudstjänstvärdar. Det gjordes i många fall för att bredda lekmannaansvaret i gudstjänsten. Men när bestämmelserna att kyrkvärdar kunde rekryteras ur en vidare krets - dvs. även utanför kyrkorådet - fanns det inte längre anledning att utse både kyrkvärdar och gudstjänstvärdar.
Gudstjänsten är ett gemensamt ansvar för prästen, kyrkorådet, den territoriella respektive icke-territoriella församlingen och den gudstjänstfirande församlingen. Lekmannamedverkan berikar gudstjänsten oavsett om det är fråga om körsång, textläsning eller förbön.
Det är många som finner glädje i att fira gudstjänst och känner ansvar för kyrkorummet. Inte alltid handlar det om just den kyrka som är ens församlingskyrka. Det kan bli i den närmaste kyrkan, det kan bli i den kyrka man är eller tidigare varit knuten till genom ett barn- och ungdomsarbete, körsång eller anställning. Men det kan också handla om att man funnit sitt gudstjänstliv och sitt gudstjänstrum nära arbetsplatsen eller att man firar sin gudstjänst i veckoslutet i den kyrka som finns nära sommar- eller fritidshus. Inte alltid finns det tillgång på bostäder i kommundelen - det kan vara en annan faktor som gör att man inte kan bo kvar i den församling man känner sig hemma i.
Det borde inte finnas något hinder i kyrkoordningen ur förvaltningsansvarssynpunkt att vidga kretsen ur vilken kyrkvärdar skall rekryteras. Dels skall ju kyrkorådet genom särskilt beslut utse de som har ansvar för kyrkans inventarier, dels skall minst två av kyrkvärdarna rekryteras bland kyrkorådets ledamöter och ersättare. Därför skulle mycket väl kyrkvärdskretsen kunna vidgas till att även avse andra röstberättigade kyrkotillhöriga än de som bor i församlingen.
Genom rörligheten både vad avser pendling vid arbetsresor, biltäthet och det s.k. rörliga friluftslivet kan enda villkoret vara just kyrkotillhörighet. Alternativt skulle vidgningen kunna ske till de röstberättigade i samfälligheten, pastoratet, kommunen, länet eller stiftet, men det vore med hänsyn till rörligheten både vad gäller arbetsmarknad och fritid (utbyggnaden av Mälarbanan är ett exempel på just det) framsynt att inte ange någon geografisk begränsning.
Paragrafen om hur kyrkvärdar utses bör utifrån vad ovan sagts i första hand få följande lydelse:
I andra hand skulle orden "i församlingen" i den av Centralstyrelsen föreslagna lydelsen kunna utbytas mot samfälligheten, kommunen eller stiftet.
Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer vi
att kyrkomötet måtte besluta att 4 kap. 24 § skall ha en lydelse som möjliggör rekrytering av kyrkvärdar även utom församlingen.
Huddinge den 22 april 1999
Åke Blomqvist Ingemar Åhs Margareta Nybelius   
|