Sigtuna 960829

KATOLIKER OCH LUTHERANER

KOMMER VARANDRA NÄRMARE

- Dagens kyrkomötesbeslut om rättfärdiggörelseläran är historiskt och det innebär att vi tagit ännu ett steg på den ekumeniska vägen, säger en mycket glad och nöjd ärkebiskop Gunnar Weman.

Hur blir en människa frälst? Är det bara tron som är avgörande för en människas frälsning eller är det så att också människans handlingar spelar in?

Denna fråga - läran om rättfärdiggörelsen - har i över 400 år varit en stridsfråga mellan katoliker och lutheraner.

Dagens beslut innebär att Svenska kyrkan ställer sig bakom den deklaration som katoliker och lutheraner gemensamt arbetat fram gällande rättfärdiggörelseläran.

- Vad man nu kommit fram till är en samsyn om den grundläggande synen på frälsningen samt att de fördömanden som gjordes på 1500-talet mellan de katolska och lutherska kyrkorna "inte längre träffar". Fördömandena står inte längre som ett hinder för att finna en enhet mellan våra båda kyrkor, säger ärkebiskop Gunnar Weman och tillägger:

- Men man ska inte tro att deklarationen innebär att alla övriga teologiska frågor är lösta. Det finns fortfarande alltför mycket som skiljer oss åt, inte minst då det gäller synen på ämbetet. Det är angeläget att samtalet om trons innehåll och uttryckssätt hålls levande inom och mellan kyrkorna, säger ärkebiskopen.

Den slutligt formulerade deklarationen om rättfärdiggörelseläran är tänkt att behandlas nästa år av såväl Lutherska världsförbundet som den romersk-katolska kyrkan.

Rättfärdiggörelseskrivelsen finns i sin helhet på Svenska kyrkans hemsida: www.svkyrkan.se

För ytterligare information kontakta pressekreterare Johan Hasslow,

tel. 070-576 13 45, e-post: johan.hasslow@svkyrkan.se