StSkr 1996:505
Bilaga 6 i bilaga

Svenska kyrkans musikråd
Verksamhetsberättelse för 1995

Musikrådet har under året haft fyra sammanträden. Folke Bohlin har varit rådets ordförande, ordinarie ledamöter f.ö. har varit Rolf Larsson, Lars Angerdal, Henric Cervin, Johannes Johansson, Johan Magnus Sjöberg, Åke Skommar och Margareta Wachtmeister. Vid årets sista sammanträde föreslogs förlängning av mandatperioden för musikrådets ledamöter. Bohlin avböjde detta. Övriga ledamöter fortsätter arbetet i Musikrådet till 30 juni 1996.

I början av hösten tillsattes tjänsten som musikkonsulent med Ragnar Håkanson.
Följande frågor har behandlats på Musikrådets sammanträden:

• Orgelinstrumentet en kyrklig eller akademisk fråga? Diskussionen avser att så småningom kunna leda till en konferens.
  • Sakkunnigförfarande vid tjänstetillsättning i stiften. Frågan har beslutats lämnas utan åtgärd då enhetlighet över landet inte längre kan uppnås. I vissa fall har domkyrkoorganisten uppgiften, i andra musikkonsulenten.
  • Diskussioner om kyrkomusikens teologi har inletts med avsikt att leda till en mer omfattande konferens i ämnet.
  • Avtalsfrågor mellan STIM och Svenska kyrkan har diskuterats. För tillfället har interimistiskt avtal slutits. Musikrådet följer noga utvecklingen.
  • Attityder om och till kyrkomusik har diskuterats. Kyrkosångsförbundet har inlett enkätundersökningar som Musikrådet följer.
  • Samordning mellan kantorsutbildande skolor och musikhögskolornas organistutbildningar. Samtal har inletts med inriktning på att kantorsutbildningen skall ge högskolepoäng.
  • Kantorselevers praktikperioder.
  • En arbetsgrupp för rekrytering av studerande till kyrkomusikerutbildningarna har tillsatts. Gruppen, som består av Åke Skommar, Lars Åberg, Ragnar Håkanson, Brita Snickars, Tomas Wahlbom och Katharina Bäck har haft flera sammanträden och är nu på god väg att framställa en video för högstadie- och gymnasieskolorna.
  • En enkät har genomförts om kyrkomusikernas fria musikundervisning där det framkommit att denna drastiskt har minskat till förmån för andra kyrkomusikaliska uppgifter.
  • Arbetet med utvärderingen av kantorsutbildningen har inletts. En grupp har tillsatts med Margareta Wachtmeister och undertecknad som musikrådets representanter.
  • Begynnande diskussioner har inletts i syfte att försöka samordna dyrbar vidareutbildning mellan stiften.

Uppsala den 14 februari 1996

Rolf Larsson