Motion till ombudsmötet

av Lisen Ridne
om Centralstyrelsens Programförklaring 96--98
Personal i Svenska kyrkan

"Med gemensamt uppdrag -- delat ansvar som ledord skall samverkan och tydliga roller för förtroendevalda och ämbetsbärare eftersträvas." (Citat sid 6).

De kommande raderna talar om lekfolk, volontärarbete och om frivilliginsatser.

Vi talar ofta i andra sammanhang om att alla anställda skall/bör tillhöra Svenska kyrkan och dela Svenska kyrkans värderingar. Men mesta energin och ambitionerna lägger vi på ämbetsbärarna och de förtroendevalda.

Inget företag, som vet vilken styrka det ligger i att alla anställda känner sig som en enhet, som bärare av en affärsidé, skulle så otydliggöra en stor personalkader, som oftast sker inom Svenska kyrkan.

Jag hemställer

att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse snarast, eller senast till 1997 års ombudsmöte, presenterar en programförklaring som konkret visar på den spännvidd av arbetsuppgifter som finns inom Svenska kyrkan och därmed vad denna mångfald av yrkestillhörigheter och bärare av en enda idé kan innebära av utvecklingsmöjligheter nu och i framtiden.
Eskilstuna den 20 juni 1996

Lisen Ridne