Motion till ombudsmötet

1996:527

av Catarina Agrell
om sexuella övergrepp

Inom norska kyrkan har man utarbetat riktlinjer kring handläggning av frågor där anklagelser riktas mot vigd kyrklig personal för otillbörliga sexuella närmanden. Bakgrunden till detta är att präster under de senaste åren vid flera tillfällen anklagats för otillbörliga sexuella närmanden. Det är även fastställt att vigda kyrkligt anställda gjort sig skyldiga till sexuella övergrepp. Erfarenheten visar att det för personer som varit utsatta för sexuella övergrepp är svårt att berätta sin historia vilket indikerar ett mörkertal.

Inget talar för att situationen inom Svenska kyrkan är annorlunda än inom den norska. Även inom vår kyrka finns behov av ökad kunskap om hur man uppfattar signaler om att någon varit utsatt för övergrepp och hur man hanterar de signaler man får.

Bristen på kunskap om hur man hanterar dessa svåra frågor utgör ett allvarligt problem för kyrkan. Kyrkan skall vara en gemenskap där alla kan känna sig trygga och kan utvecklas till ett självständigt liv. Det är helt klart att sexuella övergrepp kan ge skadeverkningar på både kort och lång sikt. Särskilt allvarligt blir det när barn är utsatta.

Jag hemställer

att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse låter utarbeta riktlinjer kring handläggning av frågor som rör människor som utsatts för sexuella övergrepp från kyrklig personal.
Stockholm den 19 juni 1996

Catarina Agrell