Motion till ombudsmötet

1996:525

av Anna-Lena Weberup
om Församlingsnämndens ansvar för Barn och familj

Inom Svenska kyrkan bedrivs idag en omfattande verksamhet bland barn och med småbarsfamiljer. Doppastoralerna i församlingarna aktualiserar och inspirerar till nya grepp inom arbetsområdet barn och familj. Från att tidigare huvudsakligen arbeta endast med barnen tenderar arbetet att mer och mer beröra även de vuxna. I vårt föränderliga samhälle ser dagens familjer olika ut, men de flesta familjer är inte krisfamiljer! Vår uppgift som kyrka är också att verka profylaktiskt, före krisen.

Efter de senaste årens rationaliseringar inom Svenska kyrkans församlingsnämnd har verksamhetsområdet Barn och familj hänvisats till Svenska kyrkans unga. Denna lösning är ej tillfredsställande då Svenska kyrkans unga inte är helt rikstäckande.

Församlingsnämnden kan inte avhända sig ansvaret för Barn- och familjearbetet. Samlad strategi för pedagogik och metodik saknas idag. Stiften har handläggare inom området, vilket vittnar om arbetsområdets betydelse. På riksplan behövs någon som samordnar och handhar kontakterna med samhället och arbetar strategiskt med målformuleringar, pedagogik och metodik.

Inför år 2000 är det av stor vikt att kyrkan också centralt arbetar offensivt med strategier, så att alla krafter samverkar i dopuppföljningsarbetet.

Mot bakgrund av det anförda hemställs

att ombudsmötet hos SFRV:s styrelse begär att församlingsnämnden, inom sin budgetram, ansvarar för att samordna arbetet med Barn och famij så som anförts i motionen.
Ystad den 20 juni 1996

Anna-Lena Weberup