Motion till ombudsmötet

1996:512

av biskop Karl-Johan Tyrberg
om rekryteringsläget inom det teckenspråkiga området

Vid ett antal överläggningar under de senaste åren med personal inom "dövkyrkan" har frågan om rekrytering och utbildning/fortbildning av präster och diakoner inom det teckenspråkiga området diskuterats. När vakanser eller tjänstledigheter uppkommer så står stiften oftast i en situation där det inte finns några rimliga lösningar till vikarier. Genom pensionsavgånger 1996--1997 kommer situationen att bli alltmer prekär. Det blir de döva, som är en minoritetsgrupp i kyrkan, som drabbas värst. Möjligheter för befintlig personal till adekvat fortbildning inom det teckenspråkiga området är dessutom eftersatt. I dagsläget sker det en snabb forskning och utveckling inom teckenspråket i Sverige. Personal inom "dövkyrkan" måste därför ges möjligheter till att följa denna pråkutveckling.

Vid de grundutbildningar som har getts vid Vårsta diakonigård under de senaste fyra åren har 22 personer deltagit. Tre präster, 14 diakoner och 5 övriga kategorier anställda. Till hösten startar en liknande grundutbildning vid Finnåkers kursgård i Västmanland. Behovet av en befattningsutbildning för dessa är därför oerhört angeläget. Stiften måste ges möjlighet att anställa präst eller diakon på dessa tjänster utan behörighet och få medel till befattningsutbildning vid högskolan eller folkhögskolan.

Svenska kyrkan behöver ett flertal nya medarbetare som har lämplig utbildning och kompetens för att kunna täcka upp vakanser och tjänstledigheter. Minoriteternas rätt måste på ett större allvar garanteras av kyrkan i sin helhet. Det kan inte bara ligga på ett enskilt stift att ta detta ansvar.

Jag hemställer

1. att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse ger Församlingsnämnden i uppdrag att skyndsamt utreda möjligheter till rekryteringsbefrämjande åtgärder såväl till utbildning som fortbildning inom det teckenspråkiga området
  2. att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse påtalar behoven för Kyrkofonden som ekonomiska bidrag till stiftssamfälligheterna såväl till befattningsutbildning om fortbildning inom det teckenspråkiga området.
Härnösand den 17 juni 1996

Karl-Johan Tyrberg