Motion till ombudsmötet

1996:509

av Åke Blomqvist
om diakoniutbildningen

Diakonin intar en viktig plats i vår kyrka. Det visar såväl utredningar om ämbetet som pastoratens satsningar på diakonala tjänster. En annan infallsvinkel som visar på dess framtida betydelse är utbildningsreformen, där en av de fyra linjerna är den karitativa.

I framtidens kyrka är det viktigt att de anställda medarbetarna är välutbildade och utbildade för tjänst i Svenska kyrkan.

Under de senaste åren har kraven på diakoniarbetarna och församlingarna blivit allt större från församlingsbor. Kontakterna mellan församling och sociala myndigheter är av helt annat slag i dag än tidigare -- både till omfattning och i samtalston. Kyrkan finns i dag med i samhället som en positiv kraft.

En av de viktigaste uppgifterna för rikskyrkan i framtiden måste vara att sörja för tillväxt för samtliga grenar av utbildningsreformen.

I Stockholms stift har gjorts en undersökning av församlingarnas behov av utbildad församlingspersonal de närmaste åren. För just det diakonala området bedöms efterfrågan stor på vigda diakoner. En anledning är många avgångar på grund av diakoniarbetarnas höga medelålder. En annan att diakonvigningen oftast skett i hög ålder och till följd därav blir antalet yrkesverksamma år väsentligt färre än för exempelvis flertalet präster.

I Kyrkans tidning har i artikelform men också på ledarplats Svenska kyrkans satsningar på det diakonala området kritiserats. Bl.a. har refererats ett förslag att skära ned rikskyrkans stöd till den diakonala utbildningen. Av artikeln framgår inte om nedskärningen främst är ekonomiskt betingad eller stöder sig på ett bedömt framtida reducerat avnämarbehov.

För oss i storstad synes inte ett reducerat behov av diakonala tjänster finnas. Det har till och med förekommit att prästtjänst vakantsatts till förmån för nyinrättad diakontjänst. För ombudsmötet måste avnämarbehovet vara det främsta skälet för dimensioneringen av den framtida utbildningen. Ett sådant behov bör i princip ligga till grund för samtliga utbildningslinjer och årligen redovisas exempelvis i utbildningsnämndens årsredovisning.

Antalet utbildningsplatser årligen för den karitativa linjen är att betrakta som "verksamhetens mål och inriktning". Det är en kvalitets- och prioriteringsfråga för SFRV:s högsta beslutande organ. Före eller i samband med ett beslut om sänkning respektive höjning av utbildningsplatser måste ett särskilt underlag framläggas utvisande bedömt framtida avnämarbehov.

Mot bakgrund av det anförda hemställes

att ombudsmötet som sin mening ger SFRV:s styrelse till känna att vid en förändring av det ekonomiska stödet till diakoniinstitutionerna för utbildningsplatser inom den karitativa grenen skall en rapport utvisande bedömt framtida avnämarbehov föreläggas ombudsmötet.
Huddinge den 11 juni 1996

Åke Blomqvist