Motion till ombudsmötet

1996:505

av Yngve Kalin m.fl.
om finansieringen av det gemensamma kyrkokansliet

Ombudsmötet har upprepade gånger uttalat sig om nödvändigheten av en bättre samordning av arbetet i de olika stiftelserna som utgör Svenska kyrkans riksorganisation. Stiftelsen för rikskyrklig verksamhet, Svenska kyrkans mission, Lutherhjälpen och Svenska kyrkan i Utlandet är hela kyrkans angelägenhet och de rikskyrkliga organen är alla officiella organ för Svenska kyrkan.

Till årets ombudsmöte presenterar styrelsen för SFRV ett förslag till ett gemensamt kyrkokansli, som arbetats fram i nära samarbete med de övriga stiftelsernas styrelser. Förslage innebär ett kyrkokansli som skall betjäna hela riksorganisationen. Samordnings- och rationaliseringsvinsterna är uppenbara på både kort och lång sikt. Utöver de ekonomiska besparingarna uttrycker kanslireformen en helhetssyn, där de olika verksamheterna får befrukta och utveckla varandra. Församlingsutveckling, utbildning, ekumenik, mission, bistånd och diakoni hänger samman. Arbetet i Sverige kan inte separeras från Svenska kyrkans internationella kontakter och vice versa.

När den nya organisationen träder i kraft den 1 januari 1997 kvarstår emellertid det faktum att de olika stiftelserna deltager på olika villkor. SFRV:s del i kyrkokansliet, liksom en tredjedel av SKUT:s verksamhet, finansieras genom kyrkofondsmedel medan SKM och LH får betala sin del med insamlade medel, kollekter och anslag.

Vi anser detta vara inkonsekvent. Varje tjänsteinnehavare på kansliet kommer att betjäna hela riksorganisationen. Det är i längden omöjligt att fastställa i vilken omfattning arbetet utföres för t.ex. Församlingsnämnden, SKM, LH eller Centrala kollektkontot osv. Det naturliga förhållandet är, enligt vår mening, att hela kostnaden för kyrkokansliet finansieras genom kyrkofondsmedel, som ett uttryck för att hela verksamheten hänger samman och är hela kyrkans angelägenhet. Insamlade medel, kollekter, donationer och anslag skulle på det sättet direkt tillgodoräknas verksamheten i Sverige och utlandet.

Vi föreslår

att ombudsmötet hos SFRV:s styrelse begär att hela driftkostnaden för det gemensamma rikskyrkokansliet inkluderas i anslagsäskandet från kyrkofonden.
Älvsbyn i juni 1996

Yngve Kalin