Ekumenikutskottets yttrande

OEu 1996:503y

Svenska kyrkans nämnds för internationell diakoni/
Lutherhjälpen verksamhetsberättelse för år 1995

Till organisationsutskottet

Till ekumenikutskottet har för yttrande överlämnats StSkr 1996:508 om Svenska kyrkans nämnds för internationell diakoni/Lutherhjälpen verksamhetsberättelse för år 1995.

Utskottet har vid behandlingen av skrivelsen inhämtat muntlig information från direktor Margaretha Ringström, styrelseordförande biskop Rune Backlund och ekonomichef Lars Strandell.

Utskottet har med uppskattning tagit del av Lutherhjälpens verksamhetsberättelse.

Beträffande den ekonomiska situationen menar utskottet att det är rimligt att SFRV och utrikesnämnderna framgent behandlas lika vad gäller finansieringen av administrativa kostnader.

Med anledning av ovanstående hemställer ekumenikutskottet för sin del att verksamhetsberättelsen läggs till handlingarna.

Sigtuna den 22 augusti 1996

På ekumenikutskottets vägnar

Eskil Jinnegård

Eva Carlestål

Närvarande: Eskil Jinnegård, ordförande, Rolf Forslin, Monica Reichenberg Carlström, Maja Larsson, Bo E. Nilsson, Bengt-Åke Gustafsson, Ingemar Söderström, Evy Jonsson, Ingemar Öberg, Juhani Rantanen, Christina Schnackenburg, Christina Hjertén, Martin Wihlborg, Lars Ekblad, Sten-Åke Engdahl

Biskop Anders Wejryd har deltagit i utskottets överläggningar.