Bilaga 2 till OO 1996:502

om Svenska kyrkans församlingsnämnds
verksamhetsberättelse för år 1995

Till organisationsutskottet

Utskottet har beretts tillfälle att yttra sig över StSkr 1996:504 med Församlingsnämndens verksamhetsberättelse för år 1995.

I samband med behandlingen av ärendet har utskottet beretts tillfälle att ställa frågor till Församlingsnämndens ordförande och direktor.

Utskottet konstaterar att utifrån de resurser som stått till förfogande för Församlingsnämnden och dess kansli har ett förtjänstfullt arbete utförts under året. Enligt vad utskottet erfarit arbetar medarbetarna på nämndens kansli med stor entusiasm trots att den pågående kansliorganisationsförändringen i Kyrkans hus har haft påverkan på arbetsförutsättningarna.

Med glädje konstaterar utskottet att nämndens samverkan med andra organisationer, såväl kyrkliga som icke-kyrkliga utvecklats. Projektet Tidernas kyrka är ett av nämndens samarbetsprojekt som utskottet vill uppmärksamma .

Vidare anser utskottet att det är positivt att regelbundna samlingar med stiftens ansvariga för församlingsenheterna återinförts.

Utskottet kan även detta år påtala att nämndens tilldelning av ekonomiska medel inneburit att en alltför hård prioritering av arbetsuppgifter tvingats fram.

Utskottet konstaterar att diakonifrågorna som nämnden har att arbeta med är många och stora. Utskottet finner det angeläget med en inventering av vilka de olika diakonala behoven är och en analys av vilka insatser som behöver prioriteras.

Utskottets granskning av nämndens verksamhetsberättelse har inte föranlett någon erinran. Utskottet vill uttrycka sin tacksamhet till styrelse och medarbetare för nedlagt arbete under år 1995.

Sigtuna 22 augusti 1996

På församlingsutskottets vägnar

Margareta Carlenius

Marie Schött

Närvarande: Margareta Carlenius, ordförande, Björn-Eric Carlsson, Håkan Engström, Hans Hernström, Gunnar Prytz, Britt Andersson, Berit Bergman, Stig-Göran Fransson, Gunnar Sehlberg, Astrid Andersson,Stig Carlsson, Lennart Åslid, Kerstin Kedvall, Tomas Forsner, Christina Holmgren.

Biskop Lars-Göran Lönnermark har deltagit i utskottets överläggningar.