Bilaga 1 till OO 1996:502

Gudstjänstutskottets yttrande
1996:501 y

Svenska kyrkans församlingsnämnds verksamhetsberättelse för år 1995 (StSkr 1996:504)

Till organisationsutskottet

Med anledning av organisationsutskottets skrivelse med en begäran om yttrande från gudstjänstutskottet, avger utskottet följande yttrande över Svenska kyrkans församlingsnämnds verksamhetsberättelse för år 1995, avseende den del av denna som ligger inom gudstjänstutskottets arbetsområde.

Utskottet har av Församlingsnämndens ordförande och direktor erhållit en presentation av nämndens verksamhetsberättelse och verksamhetsplanering. I anslutning till denna genomgång har utskottet beretts tillfälle att fråga om och diskutera både de övergripande riktlinjerna och enskildheter i arbetet.

Särskilt har utskottet önskat understryka behovet av en fortsatt teologisk reflektion i frågor som rör gudstjänstlivet. Utskottet har vidare noterat svårigheterna med att formulera musikrådets arbetsuppgifter och önskar att ett klargörande med tiden kan ske på detta arbetsområde.

Verksamhetsberättelsens förteckning över de ärenden som överlämnats till Församlingsnämnden från kyrkomötet och ombudsmötet har utskottet värdesatt. Förteckningen tillsammans med den verksamhetsplan som återfinns i StSkr 1996:501 sid. 38-39 har givit utskottet goda möjligheter att följa de beslutade ärendenas fortsatta handläggning.

Gudstjänstutskottet noterar med glädje och tacksamhet det intensiva och viktiga arbete som Församlingsnämnden utför. Utskottet har inte något att erinra mot den avgivna verksamhetsberättelsen.

Sigtuna 22 augusti 1996

RUNE ENTELIUS

Nils-Henrik Nilsson

Närvarande: Rune Entelius, v.ordf., Ulla-Britt Emanuelsson, Ulla Fransson, Pekka Heikkinen, Asta Karlsson, Einar Malmström, Sven G. Månsson, Ann-Marie Nylander, Bengt Ivar Peterson, Per-Göran Rosén, Elsa Spännar, Barbro Wållberg, Birgitta Ågebrant och Anders Åkerlund.

Biskoparna Biörn Fjärstedt och Martin Lind har deltagit i utskottets överläggningar.