Kulturutskottets betänkande
1996:505

En årlig minnesdag för Folke Bernadotte

Till utskottet har för beredning hänvisats OMot 1996:523 av Börje Finnstedt, i vilken hemställs

att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse tillsätter en utredning med uppgift att utse en lämplig dag till minne av Folke Bernadotte för att symbolisera kampen för människovärdet närhelst det är utsatt för hot.

Motionen

Motionären önskar att en dag under året utses till minne av Folke Bernadotte som räddade 11 000 judar ur det tyska Tredje riket. En minnesdag skulle hedra Folke Bernadotte och påminna om de nazistiska förintelselägren och behandlingen av det judiska folket under 30- och 40-talen.

Bakgrund

Greve Folke Bernadotte av Wisborg (1895-1948) fick ansvar för den s.k. vitabuss-expeditionen till Tyskland i februari-maj 1945. Under uppdrag som FN-medlare mördades Bernadotte av den s.k. Stern-ligan den 17 september 1948.

Efter kyrkomötet 1985, som behandlade motioner om almanacka (KMot 1985:3 av Dag Sandahl) och namnlängd (KMot 1985:45 av Sune Garmo) utarbetades inom Nämnden för gudstjänstliv och evangelisation förslag till namnlängd, vilken fastställdes av Centralstyrelsen i januari 1987. Namnlängden innehåller medeltida helgondagar, traditionella svenska helgon samt tongivande personer från senare århundraden och 1900-talet. Nils-Henrik Nilsson, Församlingsnämnden, kompletterade namnlängden 1989 och den utgavs i november 1990. I denna version finns hedras minnet av Folke Bernadotte på hans dödsdag den 17 september. Liksom för andra dagar i namnlängden finns för denna dag förslag till textläsningar för gudstjänstbruk (1 Joh 3:14-18 och Matt 25:31-40).

Utskottet delar motionärens mening att det finns skäl att verka för att de brott mot mänskligheten som begicks av det Tredje riket inte faller i glömska. Folke Bernadotte är en av de personer som historien känner som förebilder i kampen för mänskliga rättigheter. Raoul Wallenberg är en annan av dessa förebilder. Vid sidan av dessa båda bemärkta män finns en rad kvinnor och män vars gärningar också är värda största beundran.

En lämplig dag för att minnas Folke Bernadotte bör vara den 17 september. Utan ytterligare utredning skulle SFRV:s styrelse kunna bekräfta redan utförda kompletteringar av den ovan beskrivna namnlängden från 1987. På lämpligt sätt borde sedan Svenska kyrkans församlingar göras uppmärksamma på namnlängden, eftersom den fram till nu fått en mycket begränsad spridning.

Utöver den kyrkliga namnlängden menar utskottet att den 10 december, som är en dag för Mänskliga rättigheter, med fördel skulle kunna uppmärksammas mer i Svenska kyrkan.

Utskottet hemställer

att ombudsmötet beslutar avslå OMot 1996:523.

Sigtuna den 22 augusti 1996

På Kulturutskottets vägnar

Anders Reinholdsson

Martin Garlöv

Närvarande: Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson,Inger Strömberg, Monica Köpsén, Ann-Christine Andersson, Börje Finnstedt, Ethel Florén-Winther, Ragnar Jansson, Sten Lundgren, Iwan Andersson, Christina Molander, Margareta Wachmeister, Helena Tengstrand och Vivianne Wetterling.

Biskop Claes-Bertil Ytterberg har deltagit i utskottets överläggningar.