Kulturutskottets betänkande
1996:501
Viss gratisutdelning av Kyrkans Tidning
Till utskottet har för beredning hänvisats OMot 1996:503 av Per-Olof Fristorp, i vilken han
hemställer
att ombudsmötet begär att Stiftelsestyrelsen verkar för gratisutdelning till hushållen av
Kyrkans Tidning i enlighet med vad som anförs i motionen.
Motionen
Motionären föreslår en utdelning inför jul och påsk av Kyrkans Tidning, som ett bidrag till att
tydliggöra folkkyrkan med dess sätt att möta människor med det kristna budskapet.
Kostnaderna skulle finansieras med rikskyrkliga medel och motionären anser det lämpligt att
en arbetsgrupp utses för att i samarbete med Kyrkans Tidnings personal svara för innehållet i
den gratisutdelade tidningen.
Bakgrund
Kyrkans Tidnings utgivare är Svenska kyrkans press AB, som är helägt av församlingar
(55%), stift (12%) och rikskyrkliga organ (33%). Den prenumererade veckotidningen har en
upplaga på närmare 58 000 exemplar, varav 80% betalas av församlingar och stift för att gå
till personal och förtroendevalda.
Till advent och jul 1992 erbjöd pressbolaget församlingar att beställa en specialutgåva av
Kyrkans Tidning. Initiativet föll väl ut och erbjudandet har sedan dess återkommit årligen. De
senaste åren har även en sommarutgåva erbjudits.
Advents- och julutgåvan 1995 noterade en upplaga på över en miljon exemplar, vilket bör
betyda att tidningen nådde 25% av hushållen. Sommarutgåvan 1996 med karta och
presentation av alla väg- och sevärdhetskyrkor beställdes i en upplaga på 300 000 exemplar.
Församlingar och stift kan beställa editioner av Kyrkans Tidnings specialutgåvor med egna
sidor. Distributionen kan lösas på det sätt man önskar: distribution genom Posten eller
utdelning med hjälp av frivilliga i församlingen. Sommartidningen har även funnits tillgänglig
på turistbyråer, i kyrkor, andra kyrkliga lokaler, etc.
För de specialutgåvor som hittills utkommit har Kyrkans Tidnings redaktion ensam haft det
fulla ansvaret för innehållet i tidningen. Ägarna har fastställt en policy för utgivningen av
Kyrkans Tidning som innebär att den fristående redaktionen ska göra en journalistisk produkt.
I tidningen kan det kyrkliga organ som önskar informera i annonser, utbytessidor och bilagor.
Svenska Kyrkans Press AB säljer därutöver tjänster, som ateljé och produktion av tidningar
och andra trycksaker.
Inför 1997 har Pressbolaget vänt sig till församlingarna med ett erbjudande om fyra tidningar.
De kan beställas i ett paket eller var för sig. Utgivningen planeras till påsk, våravslutning och
sommar, höstupptakt, samt advent och jul. Kostnaden för ett medelstort pastorat med drygt 2
000 hushåll beräknas till 13 kronor för fyra tidningar per hushåll, distributionen inräknad.
Sverige har 4,1 miljoner hushåll, varav de som tillhör Svenska kyrkan omfattar 3,6 miljoner.
Kostnaden för att nå alla hushåll med en tidning är 7-7,5 miljoner kronor. Två tidningar, som
motionären föreslår, skulle kosta ca 15 miljoner kronor. En finansiering av fyra tidningar till
alla hushåll skulle kräva 30 miljoner kronor.
Var medel för en eventuell spridning av en tidning till hushållen ska hämtas är inte givet.
Motionären föreslår en rikskyrklig finansiering. Hittills har Kyrkans Tidnings specialutgåvor i
huvudsak betalats av de församlingar och stift som gjort beställningar.
Det redaktionella ansvaret förblir inom Kyrkans Tidnings redaktion, i enlighet med den policy
som ägarna fastställt. Ska en partssammansatt grupp, i enlighet med motionärens förslag,
svara för utgivningen får det bli en annan tidning är Kyrkans Tidning.
En tidning till hushållen berör annan tidningsutgivning i Svenska kyrkan, i första hand
utgivningen av församlingstidningar eller församlingsblad. De flesta pastorat har idag en egen
publikation som vanligen utkommer fyra gånger om året. Det är en allmän erfarenhet, vilken
bekräftas av lokala läsarundersökningar, att lokalt förankrade tidningar är uppskattade och har
ett relativt högt läsvärde.
Stiften, liksom flera rikskyrkliga organ, bidrog till att minska den kyrkliga tidningsfloran den
gången Kyrkans Tidning startades. Under senare år har flera stift startat egna tidningar,
vanligen med förtroendevalda och anställda som primära målgrupper. Även rikskyrkliga
organ är idag tidningsutgivare, både på in- och utrikessidan.
Utskottet
En masskommunikation med en tidning från Svenska kyrkan med allmän spridning till
hushållen anser utskottet kan vara en lämplig informationsinsats. Det står i överensstämmelse
med Svenska kyrkan profil att göra stora ansträngningar för att nå till de svenska hemmen
med sitt angelägna budskap. Om det är till de stora helgerna man ska anknyta eller om det
finns lämpligare tidpunkter under ett år har utskottet diskuterat. Motionen aktualiserade i
utskottet ett resonemang om vikten av förstärka informationsinsatserna inför kyrkovalet 1997.
Kännedom om den betydelse flertalet församlingstidningar har, i en samlad bild av sådan
kyrklig kommunikation som fungerar, får utskottet att förorda att lokala beslut ska vara
avgörande för en masspridning av centralt producerade tidningar. En rikskyrklig finansiering
med 7 miljoner kronor upp till 30 miljoner kronor bedömer inte utskottet som möjlig i
nuläget.
Det är utskottets mening att det av Svenska kyrkan helägda företaget Svenska Kyrkans Press
AB ska ses som en resurs utöver uppgiften att ge ut Kyrkans Tidning. Det vilar på ägarna att
verka för att bolaget erbjuder församlingarna de tjänster de bäst behöver för att öka sina
möjligheter att uppfylla uppdraget att kommunicera med dem som tillhör och bor inom
församlingen.
Hemställan
Utskottet hemställer
att ombudsmötet avslår OMot 1996:503.
Sigtuna den 23 augusti 1996
På kulturutskottets vägnar
Anders Reinholdsson
Martin Garlöv
---
Närvarande: Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson,
Reidar Gustafsson, Monica Köpsén, Bo Norrgård, Börje Finnstedt, Ethel Florén-Winther,
Ragnar Jansson, Sten Lundgren, Iwan Andersson, Christina Molander, Margareta
Wachmeister, Helena Tengstrand och Vivianne Wetterling.
Biskop Claes-Bertil Ytterberg har inte deltagit i utskottets överläggningar.
|