Ekumenikutskottets betänkande
1996:504

åtgärder för att främja rätt och
rättvisa i Nigeria


Till ekumenikutskottet har för beredning hänvisats OMot 1996:532 av Britta Olinder om åtgärder för att främja rätt och rättvisa i Nigeria.

Motionen

Nigeria styrs idag av en förtryckarregim som avrättar människor godtyckligt och tillåter att en omfattande miljöförstöring får fortsätta. Denna regim stöds ekonomiskt av Shell, som också föröder stora delar av landet.

Med hänvisning till att ekonomisk bojkott visade sig vara synnerligen effektivt i kampen mot apartheidregimen i Sydafrika,

hemställes i motionen

    att ombudsmötet utlyser bojkott av Shell eller föranstaltar om någon annan effektiv åtgärd för att främja rätt och rättfärdighet i Nigeria.

Bakgrund

Nigeria

Nigeria är den folkrikaste och etniskt och kulturellt mest mångskiftande afrikanska nationen. Uppskattningsvis har landet ca 100 miljoner invånare, uppgifterna varierar dock. Befolkningen är fördelad på mer än 300 etniska grupper. Nigeria är således p.g.a. de av kolonialmakterna dragna gränserna ett extremt heterogent land vilket lett till svåra etniska, religiösa och regionala spänningar.

I Nigerias moderna politiska historia har man inte levt upp till de ideal om pluralism och öppenhet för minoriteter som fanns vid statens bildande. Denna politik ledde t.ex. 1967 till Biafra-kriget.

Under 1980-talet har landets ekonomi stagnerat. Medan landet vid decenniets början räknades till jordens medelinkomstländer, hör det idag till de fattigaste p.g.a. stor befolkningsökning och dålig ekonomisk tillväxt i förening med politisk korruption och utsugning.

Trots demokratiska val styrs landet sedan 1993 av en militärregim som, enligt samstämmiga uppgifter från nationella och internationella människorättsorganisationer, karaktäriseras av systematiskt maktmissbruk såsom t.ex. förföljelse av politiskt oliktänkande, godtyckliga arresteringar, tortyr, avrättningar, korruption och ett totalt negligerande av ingångna internationella avtal om mänskliga rättigheter. I t.ex. Amnesty Internationals årsrapport för 1996 står att läsa om gripande av mängder av människor misstänkta för att vara regimkritiker, om politiska möten som upplösts och deltagare och organisatörer som fängslats, om utbredd tortyr och misshandel av fångar och om rapporter om minst 95 avrättningar och 46 dödsdomar under 1995.

När den internationellt kände författaren och tillika människo- och miljörättskämpen Ken Saro-Wiwa tillsammans med ytterligare åtta personer från Ogonifolket avrättades i november 1995, anklagade för mord på fyra politiska opponenter, drogs världens blickar till situationen i Nigeria. Saro-Wiwa var en av ledarna för Movement for the Survival of the Ogoni People (Rörelsen för Ogonifolkets överlevnad), MOSOP. Ogonifolket befolkar provinsen med samma namn, Ogoniland, som har förblivit mycket fattig trots årtionden av omfattande oljeutvinning. Provinsen har också utsatts för svår miljöförstöring. Enligt bl.a. Amnesty International var Saro-Wiwa en samvetsfånge som fängslades och ställdes inför rätta p.g.a. sitt arbete för ökat självstyre för ogonifolket och för att fredligt ha uttryckt sin oro för den miljöförstöring oljebolag vållat i Ogoniland.

Som en direkt följd av dessa avrättningar tog bl.a. president Mandela initiativ till att Nigeria suspenderades ur Samväldet (brittiska), vilket representerar 53 stater varav 17 afrikanska. FN:s generalförsamling antog en resolution, som fördömde avrättningarna och framförde samtidigt kritik mot andra övergrepp i Nigeria.

Shell

Nigeria har rikliga oljeförekomster och dess olja räknas som världens renaste. Den nigerianska oljan beräknas motsvara ca 3 % av den totala världsproduktionen. Ca 90 % av landets exportinkomster kommer från oljan.

Det största oljebolaget i landet är Shell. Ca 13 % av Shells totala produktion utgörs av nigeriansk olja.

Människorna i berörda områden har anklagat Shell för såväl omfattande förstörelse av miljön som för att inte ha gett dem skälig ersättning för jordbruksmark som bolaget förvärvat. Många, bl.a. anhängare till Saro-Wiwa, har anklagat Shell för maskopi med Nigerias militära diktatur. Bl.a. anses Shell ha varit involverade i inköp av vapen till polisen. Shell har också anklagats för att ha begärt att säkerhetsstyrkor skulle kallas in i samband med demonstrationer mot Shell, vilket lett till att många människor har dödats. Det anses även allmänt känt att den nigerianska regeringen står bakom mord, plundring och trakasserier i just de områden där Shell är etablerat.

Svenska Naturskyddsföreningen, som har kontakter med miljöorganisationer i Nigeria, däribland MOSOP, menar att Shell tillämpar lägre miljökrav i Nigeria än de gör i västvärlden. De negativa effekterna på mark, vatten och vegetation av oljebolagens väg- och kanalbyggen, provborrningar, dragningar av oljeledningar m.m. har varit betydande, liksom effekterna på luft och vatten av oljeutvinningens löpande verksamhet. Naturskyddsföreningen säger sig också ha tillgång till dokument som visar att Shell har haft samröre med militärdiktaturen utöver vad som kan karaktäriseras som normal affärsverksamhet.

Svenska kyrkan

Svenska kyrkan har ingen egen närkontakt med Nigeria. Frivilligrörelsernas fond för Mänskliga rättigheter, där såväl SKM som Lutherhjälpen är stiftare, stöder dock lokala organisationer som under svåra förhållanden arbetar för det nigerianska folkets rätt och frihet.

Officiella svenska uttalanden

Sverige har vid flera tillfällen framfört protester mot missförhållandena i Nigeria. Sålunda har utrikesdepartementet vid minst tre tillfällen kallat upp Nigerias Chargé daffaires och framfört sina protester. Sveriges ambassad i Nigeria har också direkt till den nigerianske statschefen framfört vårt lands fördömanden och avsky. I samband med dödsdomarna mot bl.a. Ken Saro-Wiwa vädjade Sverige till Nigeria att ej verkställa domarna.

Sverige har också inom FN och EU arbetat för att få till stånd verkningsfulla sanktioner mot den nigerianska militärregimen. Vid ett möte i Bryssel i slutet av november 1995 beslöt EU att allt militärt samarbete med Nigeria skulle avbrytas och ett vapenembargo införas. Viseringsrestriktioner infördes mot företrädare för de militära styrkorna, säkerhetsstyrkorna, regeringsmedlemmar och deras familjer. Allt biståndssamarbete med militärregimen avbröts samtidigt som stödet för mänskliga rättigheter, demokrati och de allra fattigaste människorna fortsatte via enskilda och civila organisationer.

Svenska kyrkan och opinionsyttringar

Ombudsmötet har tagit ställning för bojkott av varor vid två tidigare tillfällen. 1987 uttalade ombudsmötet sig för att Svenska kyrkans församlingar, stiftsorganisationer och andra organisationer som verkar inom Svenska kyrkan skulle sluta köpa sin eldningsolja hos Shell och säga upp sin eventuella kontokort hos bolaget (OMot 1987:21). Bakgrunden till beslutet var Shells engagemang i Sydafrika och det stöd detta kunde innebära för den dåvarande apartheidregimen. 1993 gav ombudsmötet styrelsen för Stiftelsen för rikskyrklig verksamhet i uppdrag att snarast formulera ett uttalande om bojkott av vissa varor ur Nestlés sortiment (OMot 1993:523).

I samband med OMot 1995:553 om barnarbete beslöt kyrkomötet att avslå motionens hemställan om bojkott av barntillverkade varor, medan man däremot biföll hemställan om att begära att Stiftelsestyrelsen på lämpligt sätt skulle verka för att kyrkans opinionsbildningsarbete mot barnarbete stärktes.

1994 års ombudsmöte begärde att styrelsen för Stiftelsen för rikskyrklig verksamhet skulle lämna förslag till rekommendationer för genomförande av offentliga opinionsyttringar. I StSkr 1995:503 skriver styrelsen att opinionsyttringar bör bygga på goda utredningar men anser samtidigt att detta är svårt att uppnå med dagens arbetsformer för ombudsmötet. Tiden för ombudsmötets sammanträde är för kort för att det skall vara möjligt att genomföra ett fullgott uredningsarbete. Det anses inte heller rimligt att införa bestämmelser som innebär krav på en så omfattande beredning, att beslut om uttalanden inte kan fattas samma år som förslag om ett uttalande har väckts. Till dess att ombudsmötets sammanträden kan delas upp på två perioder, avstår styrelsen därför från att lämna förslag till rekommendationer.

Utskottet

Utskottet vill först uttala sitt stöd för det arbete som utförs av Frivilligrörelsernas fond för mänskliga rättigheter i Nigeria.

Bojkott är både svår att genomföra och ineffektiv om den inte får mycket stor anslutning. Den åtgärd utskottet därför kan tänka sig för att främja rätt och rättfärdighet i Nigeria och uttrycka sin solidaritet med det nigerianska folket är att i dialog utöva skriftlig påtryckning mot Nigerias ambassad i Stockholm och Svenska Shell AB (av det senare sänds kopia och översättning till Shell International Petroleum Company Ltd.).

Nigerianska regeringen måste således genom sin ambassad i Stockholm i öppet brev utfrågas om det förtryck som rapporteras till omvärlden samt utmanas att frige de över hundra samvetsfångar som hålls häktade utan rättegång och under tortyr. Eftersom regimen har antagit ett treårsprogram för att nå demokrati, bör den uppmanas att leva upp till detta, liksom att tillåta olika organisationer att verka för demokrati, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter.

Oljeinkomsterna måste komma människorna i de exploaterade områdena till del. Vidare måste medel avsättas för att skapa överlevnadsmöjligheter i den nu förstörda miljön.

Vad beträffar Shell tycker sig utskottet förstå att bolaget efter påstötningar från bl.a. Amnesty International har förklarat att man stöder Förenta Nationernas deklaration om mänskliga rättigheter, vilket t.ex. innebär en rättvis domstolsbehandling och att människor inte kan hållas fängslade utan dom. Shell, som i pressmeddelande i januari 1996 uttalat att företaget har inflytande och vill främja mänskliga rättigheter, bör därför tillkännage hur de nu tänker använda detta inflytande för att aktivt verka för att lagliga politiska rättigheter tillförsäkras människor.

Vidare måste Shell uppmanas att redogöra för hur man värnar om människors sociala situation och miljö i de områden som bolaget exploaterar, t.ex. hur de utvecklingsprojekt som företaget hänvisar till ska kunna komma till praktisk användning. Man kan ifrågasätta om de medel oljebolag normalt avsätter för miljön har kommit till verklig nytta i t.ex. Ogoniland.

Hemställan

Med hänvisning till det ovan anförda hemställer utskottet

    att ombudsmötet med anledning av OMot 1996:532 ger SFRVs styrelse i uppdrag att snarast i öppet brev tillskriva Nigerias ambassad i Stockholm och Shell i enlighet med vad utskottet ovan anfört.

Sigtuna den 26 augusti 1996

På ekumenikutskottets vägnar

Eskil Jinnegård

Eva Carlestål

---
Närvarande: Eskil Jinnegård, ordförande, Rolf Forslin, Monica Reichenberg Carlström, Olof Lönneborg, Maja Larsson, Nelly Wallenborg, Evy Jonsson, Ingemar Öberg, Ulla Göransson, Juhani Rantanen, Christina Schnackenburg, Christina Hjertén, Martin Wihlborg, Lars Ekblad, Susann Torgerson

Biskop Anders Wejryd har deltagit i utskottets överäggningar.