Ekumenikutskottets betänkande
1996:504
åtgärder för att främja rätt och
rättvisa i Nigeria
Till ekumenikutskottet har för beredning hänvisats OMot 1996:532 av Britta Olinder om
åtgärder för att främja rätt och rättvisa i Nigeria.
Motionen
Nigeria styrs idag av en förtryckarregim som avrättar människor godtyckligt och tillåter att
en omfattande miljöförstöring får fortsätta. Denna regim stöds ekonomiskt av Shell, som
också föröder stora delar av landet.
Med hänvisning till att ekonomisk bojkott visade sig vara synnerligen effektivt i kampen
mot apartheidregimen i Sydafrika,
hemställes i motionen
att ombudsmötet utlyser bojkott av Shell eller föranstaltar om någon annan effektiv
åtgärd för att främja rätt och rättfärdighet i Nigeria.
Bakgrund
Nigeria
Nigeria är den folkrikaste och etniskt och kulturellt mest mångskiftande afrikanska
nationen. Uppskattningsvis har landet ca 100 miljoner invånare, uppgifterna varierar dock.
Befolkningen är fördelad på mer än 300 etniska grupper. Nigeria är således p.g.a. de av
kolonialmakterna dragna gränserna ett extremt heterogent land vilket lett till svåra etniska,
religiösa och regionala spänningar.
I Nigerias moderna politiska historia har man inte levt upp till de ideal om pluralism och
öppenhet för minoriteter som fanns vid statens bildande. Denna politik ledde t.ex. 1967 till
Biafra-kriget.
Under 1980-talet har landets ekonomi stagnerat. Medan landet vid decenniets början
räknades till jordens medelinkomstländer, hör det idag till de fattigaste p.g.a. stor
befolkningsökning och dålig ekonomisk tillväxt i förening med politisk korruption och
utsugning.
Trots demokratiska val styrs landet sedan 1993 av en militärregim som, enligt
samstämmiga uppgifter från nationella och internationella människorättsorganisationer,
karaktäriseras av systematiskt maktmissbruk såsom t.ex. förföljelse av politiskt
oliktänkande, godtyckliga arresteringar, tortyr, avrättningar, korruption och ett totalt
negligerande av ingångna internationella avtal om mänskliga rättigheter. I t.ex. Amnesty
Internationals årsrapport för 1996 står att läsa om gripande av mängder av människor
misstänkta för att vara regimkritiker, om politiska möten som upplösts och deltagare och
organisatörer som fängslats, om utbredd tortyr och misshandel av fångar och om rapporter
om minst 95 avrättningar och 46 dödsdomar under 1995.
När den internationellt kände författaren och tillika människo- och miljörättskämpen Ken
Saro-Wiwa tillsammans med ytterligare åtta personer från Ogonifolket avrättades i
november 1995, anklagade för mord på fyra politiska opponenter, drogs världens blickar
till situationen i Nigeria. Saro-Wiwa var en av ledarna för Movement for the Survival of
the Ogoni People (Rörelsen för Ogonifolkets överlevnad), MOSOP. Ogonifolket befolkar
provinsen med samma namn, Ogoniland, som har förblivit mycket fattig trots årtionden av
omfattande oljeutvinning. Provinsen har också utsatts för svår miljöförstöring. Enligt bl.a.
Amnesty International var Saro-Wiwa en samvetsfånge som fängslades och ställdes inför
rätta p.g.a. sitt arbete för ökat självstyre för ogonifolket och för att fredligt ha uttryckt sin
oro för den miljöförstöring oljebolag vållat i Ogoniland.
Som en direkt följd av dessa avrättningar tog bl.a. president Mandela initiativ till att
Nigeria suspenderades ur Samväldet (brittiska), vilket representerar 53 stater varav 17
afrikanska. FN:s generalförsamling antog en resolution, som fördömde avrättningarna och
framförde samtidigt kritik mot andra övergrepp i Nigeria.
Shell
Nigeria har rikliga oljeförekomster och dess olja räknas som världens renaste. Den
nigerianska oljan beräknas motsvara ca 3 % av den totala världsproduktionen. Ca 90 % av
landets exportinkomster kommer från oljan.
Det största oljebolaget i landet är Shell. Ca 13 % av Shells totala produktion utgörs av
nigeriansk olja.
Människorna i berörda områden har anklagat Shell för såväl omfattande förstörelse av
miljön som för att inte ha gett dem skälig ersättning för jordbruksmark som bolaget
förvärvat. Många, bl.a. anhängare till Saro-Wiwa, har anklagat Shell för maskopi med
Nigerias militära diktatur. Bl.a. anses Shell ha varit involverade i inköp av vapen till
polisen. Shell har också anklagats för att ha begärt att säkerhetsstyrkor skulle kallas in i
samband med demonstrationer mot Shell, vilket lett till att många människor har dödats.
Det anses även allmänt känt att den nigerianska regeringen står bakom mord, plundring och
trakasserier i just de områden där Shell är etablerat.
Svenska Naturskyddsföreningen, som har kontakter med miljöorganisationer i Nigeria,
däribland MOSOP, menar att Shell tillämpar lägre miljökrav i Nigeria än de gör i
västvärlden. De negativa effekterna på mark, vatten och vegetation av oljebolagens väg-
och kanalbyggen, provborrningar, dragningar av oljeledningar m.m. har varit betydande,
liksom effekterna på luft och vatten av oljeutvinningens löpande verksamhet.
Naturskyddsföreningen säger sig också ha tillgång till dokument som visar att Shell har
haft samröre med militärdiktaturen utöver vad som kan karaktäriseras som normal
affärsverksamhet.
Svenska kyrkan
Svenska kyrkan har ingen egen närkontakt med Nigeria. Frivilligrörelsernas fond för
Mänskliga rättigheter, där såväl SKM som Lutherhjälpen är stiftare, stöder dock lokala
organisationer som under svåra förhållanden arbetar för det nigerianska folkets rätt och
frihet.
Officiella svenska uttalanden
Sverige har vid flera tillfällen framfört protester mot missförhållandena i Nigeria. Sålunda
har utrikesdepartementet vid minst tre tillfällen kallat upp Nigerias Chargé daffaires och
framfört sina protester. Sveriges ambassad i Nigeria har också direkt till den nigerianske
statschefen framfört vårt lands fördömanden och avsky. I samband med dödsdomarna mot
bl.a. Ken Saro-Wiwa vädjade Sverige till Nigeria att ej verkställa domarna.
Sverige har också inom FN och EU arbetat för att få till stånd verkningsfulla sanktioner
mot den nigerianska militärregimen. Vid ett möte i Bryssel i slutet av november 1995
beslöt EU att allt militärt samarbete med Nigeria skulle avbrytas och ett vapenembargo
införas. Viseringsrestriktioner infördes mot företrädare för de militära styrkorna,
säkerhetsstyrkorna, regeringsmedlemmar och deras familjer. Allt biståndssamarbete med
militärregimen avbröts samtidigt som stödet för mänskliga rättigheter, demokrati och de
allra fattigaste människorna fortsatte via enskilda och civila organisationer.
Svenska kyrkan och opinionsyttringar
Ombudsmötet har tagit ställning för bojkott av varor vid två tidigare tillfällen. 1987
uttalade ombudsmötet sig för att Svenska kyrkans församlingar, stiftsorganisationer och
andra organisationer som verkar inom Svenska kyrkan skulle sluta köpa sin eldningsolja
hos Shell och säga upp sin eventuella kontokort hos bolaget (OMot 1987:21). Bakgrunden
till beslutet var Shells engagemang i Sydafrika och det stöd detta kunde innebära för den
dåvarande apartheidregimen. 1993 gav ombudsmötet styrelsen för Stiftelsen för rikskyrklig
verksamhet i uppdrag att snarast formulera ett uttalande om bojkott av vissa varor ur
Nestlés sortiment (OMot 1993:523).
I samband med OMot 1995:553 om barnarbete beslöt kyrkomötet att avslå motionens
hemställan om bojkott av barntillverkade varor, medan man däremot biföll hemställan om
att begära att Stiftelsestyrelsen på lämpligt sätt skulle verka för att kyrkans
opinionsbildningsarbete mot barnarbete stärktes.
1994 års ombudsmöte begärde att styrelsen för Stiftelsen för rikskyrklig verksamhet skulle
lämna förslag till rekommendationer för genomförande av offentliga opinionsyttringar. I
StSkr 1995:503 skriver styrelsen att opinionsyttringar bör bygga på goda utredningar men
anser samtidigt att detta är svårt att uppnå med dagens arbetsformer för ombudsmötet.
Tiden för ombudsmötets sammanträde är för kort för att det skall vara möjligt att
genomföra ett fullgott uredningsarbete. Det anses inte heller rimligt att införa bestämmelser
som innebär krav på en så omfattande beredning, att beslut om uttalanden inte kan fattas
samma år som förslag om ett uttalande har väckts. Till dess att ombudsmötets
sammanträden kan delas upp på två perioder, avstår styrelsen därför från att lämna förslag
till rekommendationer.
Utskottet
Utskottet vill först uttala sitt stöd för det arbete som utförs av Frivilligrörelsernas fond för
mänskliga rättigheter i Nigeria.
Bojkott är både svår att genomföra och ineffektiv om den inte får mycket stor anslutning.
Den åtgärd utskottet därför kan tänka sig för att främja rätt och rättfärdighet i Nigeria och
uttrycka sin solidaritet med det nigerianska folket är att i dialog utöva skriftlig påtryckning
mot Nigerias ambassad i Stockholm och Svenska Shell AB (av det senare sänds kopia och
översättning till Shell International Petroleum Company Ltd.).
Nigerianska regeringen måste således genom sin ambassad i Stockholm i öppet brev
utfrågas om det förtryck som rapporteras till omvärlden samt utmanas att frige de över
hundra samvetsfångar som hålls häktade utan rättegång och under tortyr. Eftersom regimen
har antagit ett treårsprogram för att nå demokrati, bör den uppmanas att leva upp till detta,
liksom att tillåta olika organisationer att verka för demokrati, yttrandefrihet och mänskliga
rättigheter.
Oljeinkomsterna måste komma människorna i de exploaterade områdena till del. Vidare
måste medel avsättas för att skapa överlevnadsmöjligheter i den nu förstörda miljön.
Vad beträffar Shell tycker sig utskottet förstå att bolaget efter påstötningar från bl.a.
Amnesty International har förklarat att man stöder Förenta Nationernas deklaration om
mänskliga rättigheter, vilket t.ex. innebär en rättvis domstolsbehandling och att människor
inte kan hållas fängslade utan dom. Shell, som i pressmeddelande i januari 1996 uttalat att
företaget har inflytande och vill främja mänskliga rättigheter, bör därför tillkännage hur de
nu tänker använda detta inflytande för att aktivt verka för att lagliga politiska rättigheter
tillförsäkras människor.
Vidare måste Shell uppmanas att redogöra för hur man värnar om människors sociala
situation och miljö i de områden som bolaget exploaterar, t.ex. hur de utvecklingsprojekt
som företaget hänvisar till ska kunna komma till praktisk användning. Man kan ifrågasätta
om de medel oljebolag normalt avsätter för miljön har kommit till verklig nytta i t.ex.
Ogoniland.
Hemställan
Med hänvisning till det ovan anförda hemställer utskottet
att ombudsmötet med anledning av OMot 1996:532 ger SFRVs styrelse i uppdrag
att snarast i öppet brev tillskriva Nigerias ambassad i Stockholm och Shell i
enlighet med vad utskottet ovan anfört.
Sigtuna den 26 augusti 1996
På ekumenikutskottets vägnar
Eskil Jinnegård
Eva Carlestål
---
Närvarande: Eskil Jinnegård, ordförande, Rolf Forslin, Monica Reichenberg Carlström,
Olof Lönneborg, Maja Larsson, Nelly Wallenborg, Evy Jonsson, Ingemar Öberg, Ulla
Göransson, Juhani Rantanen, Christina Schnackenburg, Christina Hjertén, Martin
Wihlborg, Lars Ekblad, Susann Torgerson
Biskop Anders Wejryd har deltagit i utskottets överäggningar.
|