Motion till kyrkomötet

1996:38

av Rolf Forslin
om ungdoms "myndighetsålder" för beslut om religiös tillhörighet

Med anledning av de nya tillhörighetsreglerna för Svenska kyrkan och kommande förändrade relationer mellan Svenska kyrkan och staten bör en viktig företeelse utredas för att kanske föras in i lagen om Svenska kyrkan.

När en ungdom erbjuds möjligheten att konfirmeras inom Svenska kyrkan innebär detta också att han skall vara döpt och därmed också bli medlem i Svenska kyrkan. Om den unges föräldrar motsätter sig detta innebär det att han, trots sin önskan, inte kan genomföra sitt dop och konfirmation förrän han uppnått myndig ålder och själv kan avgöra frågan.

Inom den tyska kyrkan föreskriver man i kyrkolagen att den unge själv, när han uppnått 14 års ålder själv får besluta om sin religiösa tillhörighet, samt att han när han uppnått 12 års ålder inte kan tvingas byta samfundstillhörighet mot sin vilja.

Mot bakgrund av det ovan nämnda yrkar undertecknad

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen låter utreda frågan om ett eventuellt införande av regler för ungdoms "myndighetsålder" för beslut om religiös tillhörighet.

Uppsala den 19 juni 1996

Rolf Forslin