Motion till kyrkomötet
1996:21
av Hans-Olof Andrén
om valbarhet till kyrkliga förtroendeuppdrag
Av ålder har beslutsfattandet i Svenska kyrkans församlingar byggt på ett
samspel mellan förtroendevalda och präster ("den dubbla ansvarslinjen"). I
dag betraktas Svenska kyrkans demokratiska uppbyggnad lika självklart
grundläggande och omistlig som den episkopala strukturen med präster
ansvariga inför biskop och domkapitel. I resonemangen kring
församlingskyrkors eventuella övertalighet har sålunda satts som kriterier för
en pastoralt fungerande församling dels förekomsten av en gudstjänstfirande
församling, dels också att det finns kyrkotillhöriga som är beredda att ta
ansvar som förtroendevalda i ett kyrkoråd.
För Svenska kyrkans framtid är det av utomordentlig vikt att värna om
samverkan mellan ämbetsbärare och förtroendevalda. Tillgång på människor
som vill och förmår att ta ansvar som exempelvis kyrkvärdar,
kyrkorådsledamöter eller kyrkofullmäktige är en grundförutsättning för att på
sikt bevara Svenska kyrkans identitet. Det gemensamma ansvarstagandet i
ett kyrkoråd är också en förutsättning för att församlingen eller pastoratet skall
kunna fungera pastoralt. Ett förtroendefullt samarbete mellan präst och
kyrkorådsledamöter är en välsignelse för församling eller pastorat; när en part
tillåts dominera på ett otillbörligt sätt kan den mest destruktiva miljö uppstå
som lamslår verksamheten under åratal.
Goda förtroendevalda är i dag långt ifrån någon självklar tillgång i alla
församlingar, inte ens i de stora församlingarna eller pastoraten. Svenska
kyrkan behöver därför ta vara på de kyrkotillhöriga som har intresse och
förmåga, och som har fått kallelsen att gå in i ett förtroendeuppdrag i kyrkan.
Tyvärr lägger dagens regler om valbarhet här hinder i vägen. Reglerna, som
tillkommit i en helt annan samhällssituation än vår, kräver obönhörligen att
den förtroendevalde är bosatt i församlingen eller pastoratet. Studier på
annan ort, fritidsboende, anknytning till arbetsplatsens församling, flyttning
över församlingsgränsen inom samma ort, täta byten av bostad med
andrahandskontrakt och andra liknande omständigheter gör lätt att boendet
och församlingsengagemanget skiljs åt. Särskilt gäller detta ungdomarna, de
som skulle blivit kyrkans framtida förtroendevalda.
Det är således av stor betydelse att det nya regelsystem som nu växer fram
är så flexibelt, att den resurs tas till vara som lekfolkets ansvarstagande som
förtroendevalda utgör. Den som vill ställa upp som kandidat till ett
förtroendeuppdrag i den församling eller det pastorat i vilket han på något sätt
är engagerad bör därför beredas möjlighet till detta, om skälen är godtagbara.
Prövning av skälen kan t.ex. ankomma på pastor, och om tillstånd ges bör
hemförsamlingen eller hempastoratet meddelas, att vederbörande inte längre
är valbar där. Observera att församlingstillhörigheten inte nödvändigtvis
behöver ändras -- härigenom kan problem med "skenskrivning" i en
församling med lägre kyrkoavgift undvikas.
De kyrkliga utredningarna inför relationsförändringen har påbörjat sitt
arbete, men ännu bör goda möjligheter finnas att överväga den närmare
utformningen av regleringen av valbarhet till förtroendeuppdrag. En
meningsyttring från kyrkomötet bör därför kunna leda till att frågan blir
ordentligt genomlyst i utredningsarbetet.
Mot bakgrund av det anförda hemställs
att kyrkomötet som sin mening ger Centralstyrelsen till känna vad som i
motionen anförts om valbarhet till kyrkliga förtroendeuppdrag.
Göteborg den 20 juni 1996
Hans-Olof Andrén
|