Motion till kyrkomötet

1996:13

av Karl-Johan Nilsson
om lämpligt antal huvudgudstjänster med nattvard

I motion 1995:12 hemställde jag att åtgärder vidtas för att stärka församlingens/kyrkorådets befogenheter att påverka inriktningen och utformningen av gudstjänstlivet. Läronämnden yttrade (1995:6) bl.a.: "frekvensen av mässor och andra gudstjänster fattas först efter lyhört samråd inom församlingen." Jag finner yttrandet viktigt och tolkar yttrandet så att kyrkoherden lyssnar på olika grupper inom församlingen men tar samråd med kyrkorådet. Gudstjänstutskottet beredde min motion. Utskottet pekade på gällande reglering och konstaterade att varken pastor eller kyrkoråd kan agera självständigt utan de måste samverka för att gudstjänstlivet skall fungera. Utskottet konstaterade också att ytterligare författningsenlig reglering inte krävs. Jag var nöjd med Läronämndens och utskottets uttalanden. I plenum framhöll jag Läronämndens yttrande. Kyrkomötet avslog därefter min motion.

Domkapitlet i Stockholms stift antog den 17 juni 1993 allmänna tjänstgöringsföreskrifter, som bl.a. föreskriver: "Huvudgudstjänst med nattvard skall firas i varje församling minst 24 gånger under ett kyrkoår." Detta är en bra föreskrift, som ger utrymme för lokal anpassning.

Domkapitlet i Uppsala stift har i dokument antaget den 1 december 1993 bl.a. sagt: "strävan bör vara att på sikt låta mässa firas söndagligen." Jag delar inte den målsättningen.

Trots de regler som finns, lär samrådsförfarandet mellan pastor och kyrkoråd inte fungera i många fall. Dessutom synes många kyrkoråd inte riktigt ha klart för sig kyrkorådets möjlighet att efter samråd meddela föreskrifter. Ytterligare information måste lämnas. Centralstyrelsen bör tillse att central information sänds direkt till alla kyrkoråd och kyrkoherdar.

Mot bakgrund av det anförda hemställs

att kyrkomötet hos Centralstyrelsen begär att ytterligare information på lämpligt sätt meddelas direkt till alla kyrkoråd och kyrkoherdar, varvid samrådsförfarandet särskilt framhålls.

Bromma den 20 juni 1996

Karl-Johan Nilsson