Motion till kyrkomötet

1996:4

av Birger Hassel
om innebörden och omfattningen av kyrkoherdens ämbetsuppdrag

Biskopsmötet, centralstyrelsen och Svenska kyrkans församlings- och pastoratsförbund har antagit en rekommendation om kyrkoherdens övergripande samordnings- och tillsynsansvar. Rekommendationen har utarbetats i anledning av att kyrkomötet biföll andra kyrkolagsutskottets hemställan i betänkandet 1993:6.

Rekommendationen blev aldrig föremål för remissförfarande innan den antogs. När kyrkoråden nu skall ta ställning till rekommendationens förslag framstår detta alltmer som en brist.

I rekommendationen sägs på sid. 3 att "det arbete som utförs av församlingar eller samfälligheter ... måste alltid ses i perspektiv av kyrkans grundläggande uppgift och uppdrag som avser förkunnelse och sakramentsförvaltning. Detta gäller inte endast gudstjänstliv, undervisning, diakoni och evangelisation utan även administration samt förvaltning och användning av olika materiella tillgångar. Även om ansvaret för begravningsverksamheten är att anse som en allmänt samhällelig uppgift som åvilar Svenska kyrkan har detta också samband med dess rent religiösa uppgift".

Eftersom begravningsverksamheten, som Svenska kyrkan har ansvaret för, inte är en pastoral utan en rent samhällelig uppgift framstår det inte som klart vilken roll kyrkoherden skall ha i förhållande till ansvarig ledning inom denna verksamhet. Vilka uppgifter inom begravningsverksamheten och i viss mån även inom rent administrativa funktioner finns det anledning för kyrkoherden att ha ett särskilt överinseende över? Inköp av maskiner till kyrkogården, val av växter till skötselgravar eller inköp av kontorsmaterial synes inte vara direkt pastorala uppgifter.

Prästens ansvar inför biskop och domkapitel omfattar främst förkunnelsens innehåll, handhavandet av kyrkliga handlingar och själavården. Kopplingen från detta ansvar till det som refererats ovan framstår inte som helt klar.

Sakfrågan berör också den s.k. dubbla ansvarslinjen, som varit föremål för mycken diskussion och utredande, men som ändå inte är helt klar när de praktiska frågorna tränger sig på.

Frågan om vad som verkligen bör tillkomma kyrkoherden att utifrån sitt särskilda ämbetsansvar utöva ett samordnings- och tillsynsansvar för behöver således penetreras ytterligare. Centralstyrelsen bör därför ges ett utredningsuppdrag i samverkan med biskopsmötet och Svenska kyrkans församlings- och pastoratsförbund.

Jag föreslår

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen låter utreda innebörden och omfattningen av kyrkoherdens särskilda ämbetsuppdrag utifrån rekommendationen om kyrkoherdens samordnings- och tillsynsansvar.

Göteborg den 10 juni 1996

Birger Hassel