Motion till kyrkomötet

1996:3

av Christina Åkerlund och Eskil Jinnegård
om firandet av högmässogudstjänst/högmässa

Den söndagliga huvudgudstjänsten med en snart 200-årig traditionell utformning håller efter direktiv från 1990-talets biskopskollegium med rötter i den s.k. nattvardsväckelsen på att successivt ersättas av söndagligt mässfirande med påbjuden målsättning att i alla kyrkor undantränga den traditionella högmässogudstjänsten till förmån för högmässan. På många håll framför allt i vissa stiftsstäder firas därtill daglig morgonmässa och mitt i veckan kvällsmässor.

Rationaliseringen av nattvardsutdelandet med köbildningar och "stationer", där man stående tar emot brödet och vinet, hotar att profanera den Heliga Måltiden.

Vi lever i en tid med många tecken på en tilltagande lyhördhet för det kristna budskapet. Många i Svenska kyrkan döpta och konfirmerade, som söker sig tillbaka till "sin kyrka", upplever ett främlingskap inför många av de förnyelse- eller anpassningsansträngningar, som erbjuds bl.a. i form av ny psalmbok, bibelöversättningar och alternativa gudstjänstordningar och hamnar i ett vacuum, som övriga trossamfund inte förmår fylla.

Tiden är inte mogen för parollen "tillbaka till Rom". Ekumenik är inte likriktning. Rikedomen i det andliga arvet och utbudet är något att tacksamt ta emot och glädjas över. Fler människor kommer inom hörhåll för evangeliet och Svenska Kyrkan skall efter sin egenart fylla sin egen uppgift i denna gemenskap.

Bibelforskningen och teologien i övrigt har under kristenhetens 2000-åriga historia upplevt en mångtydig utveckling. Forskningsresultaten erbjuder enbart under det senaste halvseklet en rik provkarta på ställningstaganden, som varierat i takt med olika teologiska strömningar i tiden.

Inför de påbud, som ensidigt utgått från biskopskollegiet att ersätta högmässogudstjänsten med högmässan hemställes

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen verkar för en vitalisering av kyrkorådens aktivitet och medansvar för församlingens gudstjänstfirande i den anda som den tidigare församlingsstyrelselagen och nuvarande kyrkolagen ger uttryck för.

Härnösand den 10 juni 1996

Christina ÅkerlundEskil Jinnegård