Motion till kyrkomötet
1996:3
av Christina Åkerlund och Eskil Jinnegård
om firandet av högmässogudstjänst/högmässa
Den söndagliga huvudgudstjänsten med en snart 200-årig traditionell
utformning håller efter direktiv från 1990-talets biskopskollegium med rötter i
den s.k. nattvardsväckelsen på att successivt ersättas av söndagligt
mässfirande med påbjuden målsättning att i alla kyrkor undantränga den
traditionella högmässogudstjänsten till förmån för högmässan. På många håll
framför allt i vissa stiftsstäder firas därtill daglig morgonmässa och mitt i
veckan kvällsmässor.
Rationaliseringen av nattvardsutdelandet med köbildningar och "stationer",
där man stående tar emot brödet och vinet, hotar att profanera den Heliga
Måltiden.
Vi lever i en tid med många tecken på en tilltagande lyhördhet för det
kristna budskapet. Många i Svenska kyrkan döpta och konfirmerade, som
söker sig tillbaka till "sin kyrka", upplever ett främlingskap inför många av de
förnyelse- eller anpassningsansträngningar, som erbjuds bl.a. i form av ny
psalmbok, bibelöversättningar och alternativa gudstjänstordningar och
hamnar i ett vacuum, som övriga trossamfund inte förmår fylla.
Tiden är inte mogen för parollen "tillbaka till Rom". Ekumenik är inte
likriktning. Rikedomen i det andliga arvet och utbudet är något att tacksamt ta
emot och glädjas över. Fler människor kommer inom hörhåll för evangeliet
och Svenska Kyrkan skall efter sin egenart fylla sin egen uppgift i denna
gemenskap.
Bibelforskningen och teologien i övrigt har under kristenhetens 2000-åriga
historia upplevt en mångtydig utveckling. Forskningsresultaten erbjuder
enbart under det senaste halvseklet en rik provkarta på ställningstaganden,
som varierat i takt med olika teologiska strömningar i tiden.
Hemställan
Inför de påbud, som ensidigt utgått från biskopskollegiet att ersätta
högmässogudstjänsten med högmässan hemställes
att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen verkar för en vitalisering av
kyrkorådens aktivitet och medansvar för församlingens gudstjänstfirande i
den anda som den tidigare församlingsstyrelselagen och nuvarande
kyrkolagen ger uttryck för.
Härnösand den 10 juni 1996
|