Motion till kyrkomötet

1996:2

av Åke Blomqvist m.fl.
om rätt att välja församlingstillhörighet

Kyrkomötet har vid en rad tillfällen tagit ställning till motioner rörande den enskildes rätt att själv välja församling och avslagit sådana yrkanden. Också den framtida Svenska kyrkan efter år 2000 kommer att kännetecknas av att församlingarna är kyrkans grundläggande enheter. Samtidigt förmärks i olika undersökningar en önskan om möjlighet att välja församlingstillhörighet. Känslan att tillhöra Svenska kyrkan eller känslan för kyrkobyggnaden är för en del starkare än församlingstillhörigheten. Rörligheten är också större i dag än för de nästan fyrtio år sedan då församlingslagen, som nuvarande kyrkolag bygger på, infördes -- vad gäller bl.a. studieorter, arbetsmöjligheter och fritidsboende.

Centralstyrelsen har i december 1995 tillsatt fyra utredningar med anledning av principbeslutet om ändrade relationer mellan Svenska kyrkan och staten. Dessutom har tillsatts en ledningsgrupp.

Frågan om möjlighet att välja församlingstillhörighet bör bli föremål för utredning i samband med upprättande av ny kyrkoordning eller i annat sammanhang centralstyrelsen eller ledningsgruppen för de inomkyrkliga utredningarna bedömer lämpligt.

Till stöd för ett tilläggsdirektiv för en sådan utredning kan bl.a. anföras:

Läronämndens yttrande 1994:9 med anledning av motion 1994:48

"Läronämnden har tidigare i Ln 1992:4 yttrat sig över en liknande motion och då hänvisat till den traditionella territorialprincipen för församlingstillhörighet, uppbyggd kring Ordets förkunnelse och sakramentens förvaltning. Men läronämnden nämnde också att behov kunde uppstå av nya pastorala lösningar, om människors delaktighet i en församlings liv kompliceras av samhällsutvecklingen. Samtidigt angavs att ett uppgivande av territorialprincipen kan skapa nya pastorala problem.

Från lärosynpunkt kan alltså knappast hävdas att vår kyrkotradition kräver total tillämpning av en territorialförsamlingsprincip. Det avgörande är att Ordet och sakramenten delas ut lokalt så att församlingar där kan finnas till. Det är en pastoral, strategisk och praktisk fråga, om och under vilka förhållanden en rörlig församlingstillhörighet skall kunna tillämpas."

Tro och Tanke 1994:4 -- rapporten "Konsten att gå i kyrkan" -- en undersökning inom Göteborgs kyrkliga samfällighet

Mer än en tredjedel av gudstjänstbesöken är rörliga. Professor Göran Gustafsson konstaterar avslutningsvis: "Att man behärskar konsten att gå i kyrkan innebär långt ifrån alltid att man också behärskar konsten att höra till en församling. Särskilt alarmerande borde det därför vara att det framför allt är bland de yngre gudstjänstdeltagarna som känslan av församlingstillhörighet är låg."

Svenska kyrkans utredningar 1994:4 -- Kyrkofullmäktigevalen

"Ett annat förslag som förts fram är att den kyrkokommunala rösträtten och valbarheten inte så strikt som nu skulle vara knuten till den församling man är bosatt i. En person skulle kunna rösta i den församling där han eller hon har 'sitt andliga hemvist' och en flyttning utanför gränserna till en församling skulle inte behöva innebära att man lämnar de förtroendeuppdrag man valts till i församlingen. Dessa tankar är i full överensstämmelse med undersökningsresultat som visar att man ofta känner större samhörighet med Svenska kyrkan än den församling man bor i och att det finns många kyrkomedlemmar som regelbundet deltar i gudstjänstlivet i en annan församling än den man bor i. Förändringar i denna riktning skulle möjligen kunna bidra till att höja valdeltagandet något. Det skulle sannolikt ha större betydelse när det gäller att underlätta rekryteringen av förtroendevalda."

Svenska kyrkans utredningar 1995:5 Kyrkobyggnaden och det offentliga rummet

Sid 35: I storstadspastoratet Hägersten gäller det motsatta resultatet. Där är samhörighetskänslan med den nationella kyrkan tydligast medan samhörigheten med det lokala samhället/församlingen är betydligt lägre...

Generellt har undersökningen bekräftat antagandet om att storstadsborna i lägre grad känner samhörighet med kyrkobyggnaden i jämförelse med den nationella kyrkan.

Svenska kyrkan måste vara en kyrka för hela landet -- för människor i glesbygd, landsbygd, stad och storstad. Därför bör prövas om det bör kunna finnas kriterier för att kunna tillgodose önskemål att välja församlingstillhörighet. Redan i dag finns sådan möjlighet för de icke-territoriella församlingarna. För Hovförsamlingen gäller därtill att upptagningsområdet inte är begränsat till en kommun.

Några kriterier som skulle kunna gälla vid exempelvis pastors prövning av församlingstillhörighet skulle kunna vara:

1. äga, hyra eller arrendera bostad/fastighet (inkl. fritidsboende)
2. församling inom samma kommun
3. arbetsplatsens belägenhet
4. pastors särskilda prövning (körmedlem, aktiv i församlingsarbetet)
5. församling på studieort.

En alternativ möjlighet skulle kunna vara att kyrkoavgiftens destination är knuten till folkbokföringsförsamling, medan rätt att inneha kyrkligt förtroendeuppdrag kan föreligga i annan församling.

Mot bakgrund av det anförda hemställs

att kyrkomötet som sin mening ger Centralstyrelsen till känna att i det inomkyrkliga utredningsarbetet inför ändrade relationer mellan Svenska kyrkan och staten bör övervägas kriterier för och möjlighet att välja församlingstillhörighet.

Huddinge den 10 juni 1996

Åke Blomqvist Åsa Ingårda