Kyrkomötet KO 1996:2

Organisationsutskottets betänkande

om decentralisering av kyrkomötets sammanträden

Till organisationsutskottet har hänvisats KMot 1996:14 av G. Olof Kjellström m.fl.

I motionen hemställs

att kyrkomötet måtte besluta om ett sådant tillägg i kyrkomötets arbetsordning att den i motionen föreslagna nyordningen kan komma till stånd vid nästa mandatperiods början.

I motionen föreslås att våra stiftsstäder får vara värdar för kyrkomötet varigenom kyrkan, stiftet och bygden får en positiv publicitet som gagnar kyrkan.

Frågan om kyrkomötets framtida lokalisering har ännu inte fått någon slutlig lösning. Vid 1995 års kyrkomöte framhöll ekonomiutskottet i sitt av kyrkomötet godkända betänkande (KEo 1995:1) angående kyrkomötets lokalisering för 1996 att de tunga utgiftsposterna för kyrkomötet utgörs av kostnader för personal och ledamöter och strävan bör vara att hitta en lösning där närheten till kyrkans egna lokaler och personalstyrka kommer att kunna bidra till att hålla möteskostnaderna nere.

Organisationsutskottet delar uppfattningen att strävan bör vara att hålla nere kostnaderna för kyrkomötet. Även andra synpunkter än de som anges i motionen bör enligt utskottets mening vägas in vid prövning av frågan om kyrkomötets framtida lokalisering. Organisationsutskottet anser emellertid att denna fråga bör övervägas inom ramen för det utredningsarbete som nu pågår om Svenska kyrkans framtida organisation. Utskottet anser därför att det för dagen saknas tillräckligt underlag för att i kyrkomötets arbetsordning ge närmare anvisningar om kyrkomötets framtida lokalisering.

Utskottet hemställer

att kyrkomötet avslår KMot 1996:14.

Sigtuna den 26 augusti 1996

På organisationsutskottets vägnar

Birgitta Johansson

Carl Norström

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Lars Starkerud, Birgitta Björner, Börje Henriksson, Göte Karlsson, Leif Högberg, Berit Möllebäck, Bengt Englund, Sten Johansson, Gudrun Larsén, Kjell Söderberg, Marianne Almlund, Birgitta Reimer, Anna Lundblad Mårtensson och Runar Patriksson.

Biskop Henrik Svenungsson och biskop Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar.