Fråga i kyrkomötet

av Pekka Heikkinen

om barnkommunion

Till Centralstyrelsen

I CsSkr 1996:2 sid. 23 meddelas, att "KM 1993 begärde en utredning om barnkommunionens bibelteologiska sammanhang". Bakgrunden till beslutet var en motion av mig om barnkommunionen. Den var vanlig i vår kyrka redan då och hade införts i all tysthet utan att församlingarna beretts på den. Vad som enligt min mening var särskilt anmärkningsvärt var, att det i vår kyrka inte hade getts en ordentlig biblisk begrundelse till en helt ny syn på barnkommunion, innan den infördes. Därför gladde jag mig över beslutet om att en bibelteologisk utredning sent omsider skulle tagas fram.

Sedan har jag varje år väntat på nämnda utredning, och nu, i CsSkr 1996:2 på sid. 23, läser vi: "Ärendet har förts till teologiska kommittén, som låtit verkställa en bibelteologisk utredning som nu bland annat ligger till grund för Församlingsnämndens arbete med gudstjänst- och informationsmaterial rörande barnens tillträde till Herrens bord". Jag gladde mig över detta och beställde utredningen från Kyrkans hus i Uppsala. Döm om min förvåning och bestörtning, då utredningen - en smärre uppsats av Eskil Franck - inte med ett ord nämner nattvarden, än mindre barnkommunionen. Enligt muntlig uppgift från Kyrkan hus fanns denna uppsats redan tidigare och var inte beställd särskilt med tanke på frågan om barnkommunion.

Min fråga till Centralstyrelsen är:

1. Hur kan man i CsSkr 1996:2 förespegla kyrkomötet att teologiska kommittén "låtit verkställa en bibelteologisk utredning" i denna fråga, när den s.k utredningen inte med ett ord behandlar barnkommunionen? Är detta inte att föra kyrkomötet bakom ljuset och fara fram med osanning?

2. Har det över huvud på dessa tre gångna år hänt något konstruktivt vad angår kyrkomötets begäran om en bibelteologisk utredning om barnkommunionen?

3. Finns en tidsplan, då utredningen ska vara klar och de församlingar och kristna, som frågar efter Skriftens syn på saken, kan få svar och vägledning?

Pekka Hekkinen