Fråga i kyrkomötet
KFråga 1996:12

av Sven Håkansson
om tillämpningen av LOA på biskopar och präster

Till Centralstyrelsen

Arbetsrätten för offentligt anställda har utvecklats under senare år. Syftet har bl a varit att genom personalpolitiska åtgärder förnya den offentliga sektorn. Mot bakgrund härav har lagen om offentlig anställning (LOA) ändrats i flera avseenden. Dessa nya föreskrifter har dock inte förts in i kyrkolagen. För biskopar och präster tillämpas således i dessa avseenden inte samma bestämmelser som för övriga offentligt anställda. 1994 års kyrkomöte har därför uttalat att föreskrifterna i nya LOA bör tillämpas också på biskops- och prästtjänster. Kyrkomötet beslutade att som sin mening ge regeringen tillkänna vad utskottet anfört.

Enligt min mening saknas tillräckliga skäl att inte låta 1994 års kyrkomötesbeslut om ändringar i kyrkolagen i enlighet med LOA:s föreskrifter förverkligas. Flera ändringar i kyrkolagen har kunnat genomföras under senare år. Det borde således vara fullt möjligt att också angelägna ändringar i LOA förs in i kyrkolagen snarast möjligt. Dessa förändringar går mycket väl att anpassa till de ändringar av regelverket som behövs efter år 2000.

Med hänvisning till ovanstående blir min fråga till Centralstyrelsen:

Avser styrelsen att bevaka att 1994 års kyrkomötesbeslut förverkligas?

Sven Håkansson