Fråga i kyrkomötet
KFråga 1996:11

av Henry Svensson
om icke prästvigdas biträde vid nattvardens utdelande

Till Centralstyrelsen

I "Förslag till Kyrkoordning för Svenska kyrkan" (SKU 1995:7) föreslås en "påtaglig förenkling av bestämmelserna om icke prästvigdas biträde vid nattvardens utdelande" (sid 145). Man konstaterar "starka variationer mellan församlingarna, när det gäller bruket av denna ordning" men betraktar den ändå som "etablerad".

De nya bestämmelserna kommer enligt förslaget att likna dem som gäller lekmännens möjlighet att läsa högmässans evangelietexter. Man tillägger emellertid: "... i övrigt måste naturligtvis gälla, att stark hänsyn tas till varje församlings särskilda förutsättningar" (sid 146).

Enligt min uppfattning kan ordningen ännu inte på långt när anses etablerad. Jag har t o m stött på kyrkorådsledamöter som aldrig hört talas om de möjligheter som ordningen medger.

Mina frågor är:

Går det att få några exempel på de starka hänsyn som enligt utredningen måste tas till församlingarnas skilda förutsättningar?

Har Centralstyrelsen möjlighet att i väntan på den kommande större kyrkoordningen påminna kyrkoråden om de bestämmelser kring nattvardens utdelande som redan nu finns?

Henry Svensson